ravan

ازدواج موفق از نظر روانشناسی [22 ویژگی ازدواج موفق]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
ازدواج موفق از نظر روانشناسی

در ازدواج موفق از نظر روانشناسی، می دانیم که حفظ روابط، به ویژه ازدواج، چقدر دشوار است. تداوم و موفقیت ازدواج مستلزم تلاش زیاد و سازش است. اگرچه تعریف ازدواج موفق از زوجی به زوج دیگر متفاوت است، در این مقاله به مهمترین ویژگی‌های ازدواج موفق از نظر روانشناسی و کلید‌های داشتن رابطه بهتر اشاره شده است.

ویژگی‌های ازدواج موفق از نظر روانشناسی

کیفیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری برای ازدواج موفق از نظر روانشناسی تعریف شده است. مهمترین آنها عبارتند از:

۱. زوج‌های موفق با هم مسائل را حل می‌کنند.

همه زوج های متاهل مشاجره و سوء تفاهم دارند. یکی از ویژگی های یک ازدواج موفق، حفظ جریان ارتباط باز است. زوج‌هایی که کنار هم می‌نشینند و به جای اینکه بگذارند اوضاع پیچیده‌تر شود، مسائل را حل می‌کنند، در ازدواجشان شادتر خواهند بود. گفتگوهای سالم و گوش دادن به نظرات یکدیگر یکی از ویژگی های یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی است.

۲. از یکدیگر حمایت می کنند.

زوج های متاهل می توانند اهداف حرفه ای متفاوتی داشته باشند. اما آنچه مهم است این است که هر دو تا چه اندازه از اهداف یکدیگر حمایت می کنند و یکدیگر را بالا می برند. زوج‌ها در یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی به یکدیگر انگیزه می‌دهند و با هم در جهت دستیابی به اهداف دیگری کار می‌کنند.

۳.زوج‌های موفق می دانند که در آینده چه می خواهند.

زوج‌هایی که در یک ازدواج موفق هستند، دید واضحی نسبت به آینده دارند.آنها در مورد آینده مشترک خود بحث می کنند و تصویر واضحی از نحوه گذراندن زندگی مشترک خود دارند. تصمیم گیری در مورد آینده مشترک نشانه یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی است.

۴. بهم اعتماد دارند.

اعتماد پایه و اساس هر رابطه است. ازدواج هایی که بر ستون های اعتماد بنا شده اند، بسیار سخت متزلزل  می شوند.

۵. بهترین دوستان یکدیگرند.

بهترین دوست هم بودن، یکی از ویژگی های مهم ازدواج موفق از نظر روانشناسی است. تنها زمانی که هر دوی شما بهترین دوست یکدیگر هستید و به یکدیگر اعتماد دارید، می توانید خودتان باشید.

۶. برای یکدیگر سازش و گذشت می کنند.

یکی از ویژگی های اصلی ازدواج، سازش است. در یک ازدواج موفق، هر دو همسر یکدیگر را اولویت خود قرار می دهند و برای یکدیگر سازش می کنند. گذشت کردن و سازش به معنای قربانی کردن خود نیست، بلکه به معنای خوشحال کردن یکدیگر و احترام به نیازهای دیگری است.

۷. زوج‌های موفق به یکدیگر احترام می گذارند.

زوج‌هایی که به عقاید و تصمیمات یکدیگر احترام می گذارند، در زندگی زناشویی خوشبخت ترند. برابری یکی از کلیدهای احترام به همسرتان است. وقتی با همسرتان به طور مساوی رفتار می کنید و او را در تصمیمات خود در نظر می‌گیرید، رابطه موفق‌تری خواهید داشت.

۸. یکدیگر را می بخشند.

همسران ممکن است در ازدواج اشتباه کنند. اشتباهات می توانند کوچک یا بزرگ باشند. زوج هایی که شریک زندگی خود را بخشیده اند و به آنها فرصت دیگری داده اند، در ازدواج شادتر هستند.

۹. با هم رشد می کنند.

هیچ رابطه یا ازدواجی کامل نیست. هر چه بیشتر روی ازدواج سرمایه گذاری کنید، بیشتر با هم رشد می کنید. زمان زیادی نیاز است تا روابط تکامل پیدا کنند و در طول زمان قوی تر شوند. نگه داشتن کینه های گذشته فقط ازدواج شما را متوقف می کند و آن را بیشتر مسموم می کند.

تنها زمانی که هر دو همسر تمایل داشته باشند از اشتباهات خود درس بگیرند و با هم در زندگی مشترک رشد کنند، می توانند از سختی‌ها عبور کرده و روی ساختن آینده ای مشترک تمرکز کنند.

۱۰. پشتکار و تعهد دارند.

گاهی اوقات در سختی‌های زندگی مشترک، احساس می کنید که می خواهید ازدواجتان را کنار بگذارید. زوج هایی که برای حفظ ازدواج خود سخت تلاش می کنند، کسانی هستند که می توانند بر موانع ازدواج فائق آیند. تسلیم شدن در ازدواج راه آسانی است. اگر واقعاً می خواهید یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی داشته باشید، پایداری و تعهد از ویژگی های ازدواج است که هر دو همسر باید داشته باشند.

۱۱. زوج‌های موفق قدر یکدیگر را می دانند.

همسران در یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی همیشه از تلاش یکدیگر قدردانی می کنند و تمام تلاش خود را می کنند تا به عنوان یک تیم با هم کار کنند.

۱۲. زوج‌های موفق نسبت بهم همدلی دارند.

همدلی توانایی برقراری ارتباط با احساس دیگری است. اینکه بتوانید خودتان را به جای همسرتان بگذارید در زنده ماندن هر ازدواجی بسیار مهم است. همدلی یعنی بتوانید درک کنید که شریک زندگی‌تان چه چیزی را از نظر احساسی تجربه می کند.

۱۳. با هم صادق هستند.

صداقت پایه و اساس مورد نیاز برای داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی است. این پایه در طول زمان با هر عمل و هر کلمه ساخته می شود.

۱۴. زوج‌های موفق صمیمیت دارند.

صمیمیت در هر شکلی برای شکوفا شدن یک ازدواج حیاتی است. صمیمیت عاطفی به معنای احساس راحتی در بیان آشکار احساسات و همچنین تحریک شریک زندگی‌تان از طریق گفتگوی عمیق است. صمیمیت جنسی، نه تنها به معنای وقت گذاشتن برای رابطه جنسی است، بلکه به معنای احساس ارتباط و درک نیازهای یکدیگر است.

۱۵. ارزش های مشترک دارند.

برای زوج‌هایی که به دنبال ازدواج موفق از نظر روانشناسی هستند، مهم است که ارزش‌های اصلی خود را بشناسند و با آن‌ها زندگی کنند. زوج‌هایی که ارزش‌های مشترک دارند، در زندگی زناشویی موفق‌ترند.

۱۶. زوج‌های موفق به یکدیگر متصل‌اند.

ارتباط منظم با همسرتان برای ایجاد صمیمیت بسیار مهم است. برای مدت زمانی معین (مانند یک ساعت در شب) تکنولوژی را کنار بگذارید تا ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

۱۷. همیشه عاشق یکدیگرند.

عشق یک احساس کوتاه مدت نیست، بلکه تصمیمی است. عاشق ماندن و نشان دادن آن در طولانی مدت ممکن است سخت باشد. در ازدواج موفق از نظر روانشناسی، زوج‌ها در پستی ها و بلندی های زندگی مشترک عاشق یکدیگر می مانند.

۱۸. با یکدیگر مهربانند.

مهربانی یکی از مهم ترین ویژگی های یک رابطه خوب است. گفتن کلمات ملایم و محبت آمیز یکی از راه هایی است که می توانید احساسات خود را نسبت به همسرتان ابراز کنید.

۱۹. به یکدیگر متعهدند.

از ویژگی های ضروری برای داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی، متعهد بودن است. متعهد بودن بدین معناست که از خیانت به طور کامل اجتناب کنید. خیانت  می‌تواند رابطه را پوچ و خالی کند. خیانت یکی از آسیب‌زاترین مشکلات رایج در ازدواج است.

۲۰. زوج‌های موفق برای هم زمان میگذارند.

 یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی، در یک روز اتفاق نمی افتد. رشد و درک یکدیگر زمان می برد. درک یک انسان دیگر پیچیده است و تنها در یک دوره زمانی طولانی قابل انجام است. گذراندن زمان و ایجاد احساس خاص بودن برای یکدیگر ، یکی از بهترین کارهایی است که یک فرد می تواند برای شریک زندگی خود انجام دهد.

۲۱. یکدیگر را می‌پذیرند.

یکی از بهترین نکات برای یک داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی این است که به شریک زندگی خود اجازه دهید همانی باشد که واقعا هست. شما ازدواج نمی‌کنید که همسرتان را از نو بازسازی کنید و تغییر دهید. افراد در ازدواج موفق از نظر روانشناسی، با هم ازدواج می‌کنند چون فردی را همانطور که هست پذیرفته‌اند.

۲۲. زوج‌های موفق مرز تعیین می‌کنند.

یکی دیگر از کلیدهای مهم برای یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی، تعیین مرزهای شخصی بدون تردید است. شما باید یک زندگی فردی نیز داشته باشید و برای خودتان وقت بگذارید.

کلید داشتن ازدواج موفق

۱. مستقل باشید.

برای شاد بودن در یک رابطه، ابتدا باید خودمان خوشحال باشیم. برای خود وقت بگذارید، از سرگرمی های خود لذت ببرید و به طور کلی مدتی را جدا از همسرتان بگذرانید. وقتی احساس مستقل بودن خود را حفظ کنیم، همیشه چیزی برای صحبت کردن با همسرمان خواهیم داشت و برای یکدیگر قوی‌تر، سالم‌تر و جذاب‌تر خواهیم بود.

۲. شنونده خوبی باشید.

گوش دادن و شنیدن یکسان نیستند. گوش دادن قلب ما را درگیر می کند. به همسرتان گوش دهید. شنونده فعال بودن، کلید واقعی یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی است.

۳. تفاوت‌ها را بپذیرید.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی به معنای توافق و تفاهم در تمام زمینه‌های زندگی نیست. همه زوج‌ها باید در جایی اختلاف نظر داشته باشند؛ ویژگی مثبت زوج های موفق این است که به دیدگاه یکدیگر احترام می گذارند.

۴. مسئولیت‌پذیر باشید.

مسئولیت‌پذیری یکی از رازهای یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی است. تمرین کنید که در زندگی مشترک مسئولیت موفقیت ها و شکست های خود را بپذیرید.

۵. همسرتان را تحسین کنید.

به رسمیت شناختن ویژگی‌های مثبت شریک زندگی‌تان و تعریف و تمجید کردن، تاثیر بسیار زیادی در ازدواج شما خواهد داشت. مثبت بمانید و کارهایی که شریک زندگی تان به خوبی انجام می دهد را تحسین کنید.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

۶. واقع‌بین باشید.

برای داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی، انتظارات واقع بینانه داشته باشید و قربانی افسانه‌های روابط دیگران نشوید. واقع‌بینی نقش مهمی در شادی شما به عنوان یک فرد و زوج دارد.

۷. همسرتان را کنترل نکنید.

آنچه باعث موفقیت یک ازدواج می شود، ارتباط، زمان مستقل، رشد شخصی در زندگی و شغل و خوش گذرانی های سالم است که هر زوجی را در مسیر درست نگه می‌دارد. برای داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی دست از تلاش برای کنترل کردن زمان و هویت همسرتان بردارید.

۸. هرگز در مورد طلاق صحبت نکنید.

هرگز با طلاق همسرتان را تهدید نکنید. تهدید کردن یک استراتژی بالغانه برای حل هر مشکلی نیست. احتمال طلاق در زوج‌هایی که در طول زندگی مشترک در مورد جدایی صحبت می کنند، بیشتر است.

نتیجه گیری

در سختی‌ها و نشیب‌های زندگی مشترک به یاد داشته باشید که همسرتان کسی است که بیشتر از همه در دنیا دوستش دارید. هر دوی شما افرادی مستقل با سابقه خانوادگی و محیط متفاوت هستید. طبیعی است که در هر نوعی از روابط انسانی مشکلات و اختلاف نظرهای بسیاری وجود داشته باشد. مهم است که در عصبانیت‌ها یا بحران‌ها، دوست داشتن خود را فراموش نکرده و برای داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی تلاش کنید و از مشاوره روانشناسی ازدواج یا خانواده‌ درمانی کمک بگیرید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *