ravan

روانشناسی بعد از جدایی [20 راه کنارآمدن با جدایی]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
روانشناسی بعد از جدایی

در روانشناسی بعد از جدایی، جدایی ها و احساساتی که ایجاد می کنند پیچیده هستند. تسکین، سردرگمی، دلشکستگی، اندوه و … همه واکنش‌های کاملاً طبیعی به پایان یک رابطه هستند. حتی اگر همه چیز به روشی سالم و سازنده تمام شود. در این مقاله به روش های کنار آمدن با جدایی اشاره شده است.

روانشناسی بعد از جدایی

جدایی هرگز آسان نیست، حتی اگر شما پایان دهنده رابطه باشید. اول، طیف وسیعی از احساسات وجود دارد که باید با آنها آشنا شد، آنها را پذیرفت و سپس مدیریتشان کرد تا رها شوند.

مراحل کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی وجود دارند که می‌توانید برای بهبودی از جدایی در روانشناسی بعد از جدایی استفاده کنید تا بتوانید در آینده به سمت روابط سالم و قابل اعتماد حرکت کنید. (از جمله یک رابطه سالم با خودتان)

راه های کنار آمدن با جدایی

در روانشناسی بعد از جدایی، گاه های متفاوتی برای کنار آمدن با غم جدایی یک رابطه وجود دارد. در ادامه به گام‌های کلی بعد از تمام شدن یک رابطه اشاره شده است:

 ۱. مرزهای خود را تعیین کنید.

گاهی اوقات اجتناب از ملاقات فرد مقابل پس از جدایی آسان است. اما اگر جدا کردن کامل زندگی‌تان کار آسانی نیست، تعیین مرزهای واضح برای تماس های آینده می تواند به آسان تر شدن جدایی برای هر دوی شما کمک کند.

۲. کمی از هم جدا شوید.

اگر هر دوی شما می دانید که می خواهید بعد از جدایی، دوستی خود را حفظ کنید، برای مدتی از هم فاصله بگیرید تا به هر دوی شما کمک کند بهبودی خود را در روانشناسی بعد از جدایی شروع کنید.

بهتر است بین 1 تا 3 ماه قبل از برقراری تماس مجدد با فردی که از او جدا شده اید، صبر کنید. در این زمان روی خودتان تمرکز کنید و تلاش کنید از قرار گرفتن دوباره در الگوی مضر رابطه پس از جدایی جلوگیری کنید.

۳. به نیازهای یکدیگر احترام بگذارید.

در روانشناسی بعد از جدایی، اگر یکی از شما نمی‌خواهد که هیچ گونه ارتباط و تماسی با دیگری داشته باشد، باید به آن احترام بگذارید. تماس نگیرید، پیامک ارسال نکنید و از دوستانشان نخواهید که به جای شما با آنها صحبت کنند. ممکن است دلتان برای فردی که از او جدا شده اید تنگ شود، اما رعایت نکردن مرزهای او احتمالاً به احتمال دوستی در آینده آسیب می رساند.

متناوباً، اگر فرد مقابل با شما تماس گرفت، اگر آماده صحبت نبودید، خود را موظف به پاسخگویی نکنید.

۴. فاصله فیزیکی و عاطفی را حفظ کنید.

در روانشناسی بعد از جدایی، اگر می خواهید بعد از مدتی دوستی اجتماعی را امتحان کنید، مراقب الگوها و رفتارهای قدیمی باشید. اگر هردوی شما می خواهید دوستی خود را حفظ کنید، باید مانند دوستان رفتار کنید.

روانشناسی بعد از جدایی

۵. از خودتان مراقبت کنید.

در روانشناسی بعد از جدایی، وقتی مرزهای خود را مشخص و مرتب کردید، وقت آن است که توجه خود را به رابطه خود با خودتان معطوف کنید. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید و یک برنامه روزانه مراقبت از خود ایجاد کنید.

هر روز کاری انجام دهید که:

  • شما را شاد می کند. (دوستان را ببینید، تجربه جدیدی داشته باشید، وقت خود را صرف سرگرمی مورد علاقه خود کنید.)
  • شما را پرورش می دهد. ( ورزش ، مدیتیشن ، پختن یک وعده غذایی رضایت بخش اما سالم)
  • به شما کمک می کند تا احساسات خود را پردازش کنید (هنر یا موسیقی بسازید، مجله بنویسید، با یک درمانگر یا سایر افراد حمایت کننده صحبت کنید.)

سعی کنید به اندازه کافی بخوابید ، اما از زیاد خوابیدن خودداری کنید. پرخوابی می‌تواند با مسئولیت‌های شما تداخل داشته باشد و باعث شود احساس بی‌حالی و ناخوشی کنید.

۶. کارهایی انجام دهید که از آنها لذت می برید.

در روانشناسی بعد از جدایی، ممکن است زمان آزاد بیشتری نسبت به آنچه که قبلاً عادت داشتید، پیدا کنید. سعی کنید از این زمان در راه های مثبت استفاده کنید. شاید مطالعه بیشتر روزانه را امتحان کنید یا شروع یادگیری یک زبان جدید و یک سفر انفرادی را برنامه ریزی کنید.

۷. احساسات خود را ابراز کنید.

معمولاً پس از جدایی احساسات زیادی را تجربه می کنید، از جمله:

  • عصبانیت
  • غمگینی
  • غم و اندوه
  • گیجی
  • تنهایی

آنها را یادداشت کنید، آنها را به تصویر بکشید یا با عزیزان خود صحبت کنید. فیلم‌ها، موسیقی‌ها و کتاب‌هایی که شامل افرادی می‌شوند که در موقعیت‌های مشابهی قرار گرفته اند، می‌توانند تجربه شما را منعکس کنند و ممکن است کمی به شما آرامش دهند.

ابراز احساسات اولین قدم شما برای بهبودی در روانشناسی بعد از جدایی است. روند سوگواری فراز و نشیب دارد. شما می‌توانید یک لحظه غم و لحظه‌ای عصبانیت را تجربه کنید. هر آنچه را که احساس می کنید بپذیرید و به رسمیت بشناسید.

۸. از غرق شدن در رابطه قبلی خودداری کنید.

در روانشناسی بعد از جدایی، باید سعی کنید در چرخه ای از احساسات منفی گیر نکنید، زیرا معمولاً به کاهش احساس غم و اندوه از دست دادن کمکی نمی کند. اگر نمی‌توانید از فکر کردن به همسر یا شریک عاطفی سابق خود دست بردارید، با بیرون رفتن از خانه، ملاقات با یک دوست، یا …حواس خود را پرت کنید.

از درام های غمگین یا عاشقانه و آهنگ های عاشقانه فاصله بگیرید. در عوض، نمایش‌های کمدی یا نشاط‌آور، موسیقی شاد و … را امتحان کنید.

راه های سریع دیگر برای کمک به بهبود خلق و خوی غم انگیز:

  • باز کردن پرده های خانه
  • آفتاب گرفتن
  • حمام و مدیتیشن
  • آروماتراپی و روشن کردن شمع

۹. داستان جدایی خود را بنویسید.

در روانشناسی بعد از جدایی، برای رهایی از رابطه قبلی، یک روایت کوتاه درباره جدایی خود بنویسید. به عنوان مثال، “من به زمان و مکان نیاز دارم تا دوباره با خود و نیازهایم ارتباط برقرار کنم، قبل از اینکه بتوانم با کسی رابطه برقرار کنم. “

سپس نوشته‌تان را در جایی قابل مشاهده نگه دارید، مانند آینه حمام یا یخچال و زمانی که احساس می‌کنید دلتان برای شریک یا همسر سابقتان تنگ شده و می‌خواهید به او نزدیک شوید، روی نوشته تمرکز کنید.

۱۰. تا حد امکان از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید.

رسانه‌های اجتماعی محیطی برای تعقیب ناسالم ایجاد می‌کنند. گذراندن مدتی دور از رسانه های اجتماعی در روانشناسی بعد از جدایی می تواند مفید باشد. فاصله گرفتن موجب می شود که خود را در معرض عکس‌ها و فعالیت‌های شریک عاطفی سابق خود قرار ندهید و احساسات خود را تشدید نکنید.

روانشناسی بعد از جدایی

۱۱. درباره جدایی در شبکه های اجتماعی ننویسید.

نیازی نیست که به طور عمومی به اشتراک بگذارید که رابطه شما به پایان رسیده است. شبکه‌های اجتماعی مکانی برای نشان دادن احساسات یا ناامیدی‌های شما نسبت به رابطه تمام شده‌تان نیست.

۱۲. شریک عاطفی سابق خود را فضای مجازی حذف کنید.

اگر نمی‌خواهید ارتباطی با شریک عاطفی سابق خود داشته باشید یا او را در پست‌های دیگران ببینید، می‌تواند او و افرادی که از نزدیک با او مرتبط هستند، از جمله دوستان نزدیک و اعضای خانواده را حذف کنید. به یاد داشته باشید که سلامت روان و آرامش شما اولین و مهمترین اولویت است.

۱۳. اگر با هم زندگی می کردید، دکور و وسایل خانه را تغییر دهید.

در روانشناسی بعد از جدایی، پس از نقل مکان شریک یا همسر سابقتان از خانه، ممکن است در فضای جدید احساس تنهایی کنید. نقل مکان به یک خانه جدید می تواند کمک کند، اما این همیشه از نظر مالی امکان پذیر نیست. روی شاداب کردن محیط، گذاشتن گلدان‌های بیشتر، تغییر دکوراسیون و … تمرکز کنید.

  • اثاثیه را جابجا کنید.
  • لیوان یا ظروف جدید بخرید.
  • روی خرید تختخواب جدید سرمایه گذاری کنید.
  • یک رنگ متفاوت را در اتاق نشیمن یا اتاق خواب خود امتحان کنید.
  • میز و صندلی خود را رنگ کنید.

۱۴. وسایل شریک سابق خود را جمع کنید.

اگر شریک سابق زندگی شما وسایلی را در خانه شما جا گذاشته است، گزینه محترمانه در روانشناسی بعد از جدایی این است که آنها را تا زمانی که دوره بدون تماس سپری نشده است، در جعبه قرار دهید. سپس، یک پیام مودبانه ارسال کنید و به او اطلاع دهید که هنوز وسایل آنها را دارید و مایل هستید که پس بدهید.

۱۵. کمک بخواهید.

جدایی ها اغلب ناراحت کننده و آسیب زننده هستند. دوستان و خانواده می توانند از شما حمایت کنند و به شما کمک کنند کمتر احساس تنهایی کنید، اما گاهی اوقات این کافی نیست.

مراجعه به مشاوره روانشناسی افسردگی یا روانشناس زوج درمانی را در نظر بگیرید که می تواند به شما کمک کند:

  • روش های مقابله ای ناسالم را شناسایی کرده و روش های مثبت تر را جایگزین آن کنید.
  • عواطف منفی مداوم را بشناسید و به چالش بکشید.
  • با اثرات خشونت یا سوء استفاده مقابله کنید.
  • روی یک برنامه برای آینده کار کنید.

بهبودی پس از جدایی به زمان نیاز دارد. احتمالاً بیشتر از آنچه شما می خواهید. سعی کنید به یاد داشته باشید که با گذشت زمان همه چیز آسان تر می شود. در این میان، با خود ملایم باشید و در صورت نیاز به حمایت از تماس با مشاور دریغ نکنید.

۱۶. خودتان را دوباره پیدا کنید.

هنگامی که در یک رابطه، به خصوص رابطه طولانی باشید، به راحتی می توانید خودتان را فراموش کنید. در روانشناسی بعد از جدایی ممکن است تمرکز بر روی نکات مثبت حاصل از رابطه تان دشوار باشد، اما می توانید یاد بگیرید که این زمان را به عنوان فرصتی برای خودکاوی در نظر بگیرید.

روانشناسی بعد از جدایی

۱۷. از نظر اجتماعی فعال بمانید.

گاهی ممکن است غم و اندوه در روانشناسی بعد از جدایی آنقدر شدید باشد که در نهایت تنها بمانید. تمرکز بر روابط اجتماعی خود بعد از جدایی می تواند به تقویت مهارت های روابط عاشقانه شما در آینده کمک کند. کارشناسان معتقدند که اجتماعی ماندن با کاهش افسردگی و طول عمر بیشتر مرتبط است.

۱۸. روی برقراری مجدد اعتماد کار کنید.

بسته به شرایط جدایی شما، اعتماد مجدد به دیگران می تواند برایتان چالش برانگیز باشد. با این حال، بدون ایجاد مجدد توانایی اعتماد کردن، به طور بالقوه می توانید در روابط آینده خود مشکل داشته باشید. ایجاد اعتماد در روانشناسی بعد از جدایی می تواند زمان بر باشد و یک درمانگر می تواند استراتژی هایی را برای ایجاد مجدد اعتماد در روابط به شما توصیه کند.

۱۹. نحوه برخورد با روابط جدید را بیاموزید.

در روانشناسی بعد از جدایی، برای برخی از افراد، وسوسه انگیز است که با وارد شدن به یک رابطه جدید، درد جدایی را کاهش دهند. با این حال، “رابطه جدید داشتن” همیشه عاقلانه نیست. قبل از شروع یک رابطه، به خودتان زمان کافی برای غصه خوردن بدهید و به طور کامل احساسات خود را پردازش کنید. این زمان می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

۲۰. از برگشت به رابطه قبلی خودداری کنید.

در روانشناسی بعد از جدایی طبیعی است که دلتنگ شریک عاطفی سابق خود شوید و به برگشت فکر کنید. اگر دلایل شما برای جدایی درست و منطقی بوده است، تحت هر شرایطی به رابطه برنگردید؛ زیرا دوباره خودتان را در ابتدای مسیر جدایی و سوگواری قرار می دهید. اگر قانع شدن برایتان سخت است، با مشاور صحبت کنید.

نتیجه گیری

پایان دادن به یک رابطه در روانشناسی بعد از جدایی هرگز فرآیند آسانی نیست. در طول لحظات پر استرس یا غمگینی، مهم است که به خاطر داشته باشید که این مرحله از زندگی شما در نهایت به پایان خواهد رسید.

همچنین به یاد داشته باشید که اکثر مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود از هم جدا می شوند، بنابراین می توانید برای حمایت عاطفی با دوستان و خانواده خود تماس بگیرید. اگر در مرحله ای هستید که کنار آمدن با جدایی آنقدر سخت است که سلامت روانی شما آسیب دیده است، بهتر است به یک درمانگر مراجعه کنید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *