ravan

روانشناسی دعوای زن و شوهر [ 15 راهکار مدیریت مشاجره]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
روانشناسی دعوای زن و شوهر

در روانشناسی دعوای زن و شوهر، حتی سالم‌ترین ازدواج ها نیز گاهی با تعارض همراه اند. هیچ دو نفری در همه زمان‌ها همه چیز را دقیقاً یکسان می‌بینند، بنابراین مشاجرات زناشویی طبیعی بوده و فرصتی برای نزدیک شدن به هم و درک بهتر یکدیگر هستند. آنچه اهمیت دارد نحوه مدیریت دعواهاست. در این مقاله به روانشناسی دعوای زن و شوهر، رایج‌ترین مشکلات و راهکارهای مدیریت تعارضات اشاره شده است.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

دانستن نحوه رسیدگی به مشاجرات در روانشناسی دعوای زن و شوهر بسیار مهم است. اگر با سرزنش شریک زندگی خود، حالت تدافعی داشتن یا بی توجهی به شیوه ای ناسالم یا غیرمنصفانه با هم بحث می کنید، تعارض رابطه می تواند آنقدر مضر شود که منجر به از هم گسیختگی زندگی زناشویی شود.

از سوی دیگر، یادگیری نحوه حل مشاجره با شریک زندگی خود از طریق ابزارهای سالم و سازنده می تواند ارتباط را بهبود بخشد و رضایت رابطه را افزایش دهد.

رایج‌ترین مشاجرات در ازدواج

معمولاً موارد متفاوتی وجود دارند که زوج‌ها درباره آن بحث می‌کنند، از  بحث در مورد کودکان و کارهای روزمره تا انتقاد از عادات آزاردهنده. رایج‌ترین مشاجرات زناشویی بین زوج‌های متاهل به موارد زیر خلاصه می‌شود:

۱. توجه یا محبت ناکافی

با گذشت زمان در یک رابطه، همسران می توانند یکدیگر را بدیهی فرض کنند. به این معنا که همه چیز را در مورد هم می دانند، از احساسات یکدیگر باخبرند و نیازی به توجه و ابراز احساسات نمی‌بینند. برای مثال ممکن است یکی از همسران گذراندن زمان طولانی با دوستان را به حضور در خانه ترجیح دهد.

همه این مشاجرات زناشویی کوچک زمانی اتفاق می‌افتند که یکی از همسران احساس می‌کند توجه یا محبت کافی دریافت نمی‌کند.

۲. رابطه ی جنسی

هنگامی که ازدواج می‌کنید، همسر شما تنها کسی است که می‌توانید با او رابطه جنسی داشته باشید. اما تمایلات جنسی در افراد همیشه یکسان نیست. این تفاوت ها می تواند تضادهای زیادی را در یک رابطه ایجاد کند. سعی کنید در مورد صمیمیت جنسی به روشی متفکرانه بحث کنید و رفتار همسرتان را  شخصی نگیرید.

اگر یک نفر نمی خواهد رابطه جنسی داشته باشد یا نمی تواند انجام دهد، ممکن است مشکلات اساسی و مهمی در رابطه وجود داشته باشد. شما می توانید این موارد را در مشاوره روانشنانسی جنسی حل کنید یا راه دیگری برای نگاه عمیق تر از رابطه جنسی پیدا کنید و متوجه شوید که مشکل چیست.

۳. حسادت و خیانت

حسادت حس وحشتناکی است که از ناامنی و یا عدم اعتماد ناشی می شود. زوج ها معمولا ممکن است نسبت به صحبت کردن شریک زندگی خود با فردی دیگر حسادت کنند. اما گاهی مواقع حسادت ممکن است فراتر از یک احساس معمولی و طبیعی شود.

در روانشناسی دعوای زن و شوهر، کلید حل و فصل دعواهای مربوط به حسادت و خیانت، ایجاد یا بازسازی اعتماد است. اگر به شریک زندگی خود اعتماد دارید، دلیلی وجود ندارد که نسبت به او احساس حسادت کنید. اگر در مورد چیزی که به خیانت مرتبط نیست حسادت می کنید، روی عزت نفس خود کار کنید.

۴. وظایف و مسئولیت ها

در روانشناسی دعوای زن و شوهر، مشاجره در مورد کارها و مسئولیت ها می تواند به شدت برای ازدواج شما مضر باشد. این مشاجرات در والدین فرزندان خردسال رایج‌تر است. برای اجتناب از این گونه مشاجرات زناشویی، قبل از اینکه کارها و مسئولیت ها پیش بیایند، تصمیم بگیرید.

۵. کنترل و تسلط

در روابط سالم کنترل و تسلط وجود ندارد. بسیاری از مشاجره‌ها در روانشناسی دعوای زن و شوهر مربوط به کنترل کردن همسر و استقلال اوست. هویت فردی و استقلال زوجین می تواند برای روابط مفید باشد. اگر علایق و فعالیت های مناسب خارج از ازدواج و فردی خود را دنبال کنید، شما و شریک زندگی تان حرف های بیشتری خواهید داشت.

۶. برنامه های آینده و پول

برنامه ریزی برای آینده می تواند استرس زا باشد و حتی بهترین برنامه ریزی ها همیشه به واقعیت تبدیل نمی شوند. اگر زوجین در مورد نحوه رسیدن به برنامه‌های آینده و مسائل مالی خانواده اختلاف نظر داشته باشند، مدیریت منابع می تواند تنش ایجاد کند.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

چرا زوج ها دعوا می‌کنند؟

آیا مشاجره در یک رابطه طبیعی است؟ پاسخ روانشناسی دعوای زن و شوهر این است که داشتن برخی اختلافات بسیار معمولی است. هیچ دو نفری کاملاً شبیه هم نیستند، بنابراین هر از گاهی با هم درگیری خواهند داشت.

مشاجرات زناشویی زمانی می توانند ناسالم شوند که دائماً بر سر موضوعات بی اهمیت رخ می دهند. این موضوع نشان می دهد که شما دعواهای کوچک را جایگزین مشکلی اساسی در رابطه می کنید.

برخی از دلایل مشاجره بر سر چیزهای کوچک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن توقعات بیش از حد از یکدیگر
  • عدم تحمل یکدیگر
  • ناامیدی از شریک زندگی
  • عدم تعادل مسئولیت‌های خانه
  • مشکلات شخصی یا کاری

مشاجرات زناشویی کوچک اغلب نشان می دهد که شما سعی می کنید حواس خود را از موضوع دیگری منحرف کنید.

راهکارهای مدیریت دعوای زن و شوهر

یک رابطه بدون مشاجره یا دعوا وجود ندارد؛ شما تنها می توانید نحوه برخورد با مشاجرات در یک رابطه را بیاموزید. در ادامه به راهکارهای مهمی در روانشناسی دعوای زن و شوهر برای مدیریت مشاجرات زناشویی اشاره شده است:

۱. ریشه مشکل را پیدا کنید.

از داشتن بحث های یکسان و مکرر خودداری کنید. اگر دائماً شریک زندگی خود را در مورد مسائل بی‌اهمیت مانند گذاشتن ظروف کثیف در سینک سرزنش می کنید، کمی وقت بگذارید و ارزیابی کنید که ریشه مشکل چیست و در رابطه چه اتفاقی افتاده است. به ریشه موضوع بپردازید تا بتوانید بحثی سازنده داشته باشید و به مصالحه برسید.

۲. از بیان نیازهای خود نترسید.

برخی افراد تسلیم شدن و باج دادن را بهترین روش برای مدیریت مشاجرات زناشویی فرض می کنند. این روش ممکن است در کوتاه مدت مؤثر باشد، اما اگر دائماً نیازهای شریک زندگی خود را برآورده  می کنید و نیازهای خود را نادیده می گیرید، در نهایت احساس رنجش و قربانی بودن خواهید کرد.

۳.  از حمله خودداری کنید.

سرزنش مداوم شریک زندگی خود به احتمال زیاد منجر به مشاجره سالم نمی شود. هنگامی که در میان یک اختلاف هستید، مهم است که بر روی واقعیت ها تمرکز کنید تا به راه حل برسید. حمله به همسرتان، آتش دعوا را تندتر می کند.

۴. محبت جسمانی نشان دهید.

مشاجره می تواند بر روابط تأثیر بگذارد، به خصوص اگر شامل سبک های ناسالم حل تعارض مانند تحقیر یا توهین باشد. اگر در روانشناسی دعوای زن و شوهر می‌خواهید بحث‌های رابطه را سالم‌تر مدیریت کنید، از محبت و لمس فیزیکی استفاده کنید.

۵. به نقش خود در بحث بپردازید.

هیچ کس دوست ندارد با کسی که فکر می کند همیشه حق با اوست سروکار داشته باشد، بنابراین در روانشناسی دعوای زن و شوهر، به جای سرزنش شریک زندگیتان در هر بار مخالفت، زمانی را برای نشان دادن مسئولیت پذیری اختصاص دهید. نقش خود را در این اختلاف تشخیص دهید و از شریک زندگی خود عذرخواهی کنید.

۶.  به جای دعوا، گفتگو کنید.

حل تعارضات نیازی به دعوا ندارد. به جای دعوا هر بار که با شریک زندگی خود اختلاف نظر دارید، متعهد شوید که یک گفتگوی منطقی در مورد موضوع داشته باشید. برای گوش دادن به دیدگاه همسرتان وقت بگذارید و از او بخواهید که همین کار را برای شما انجام دهند.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

۷. چیزهای کوچک را رها کنید.

نق زدن مداوم در مورد مسائل کوچک منجر به منفی گرایی و افزایش درگیری می شود. برای موفقیت در روانشناسی دعوای زن و شوهر، سعی کنید کمی لطف نشان دهید و در مسائل کوچک گذشت به خرج دهید تا رها شوند.

۸. وقتی حالتان خوب نیست، بحث نکنید.

زمانی که در حالت روحی بدی هستید و سعی می کنید درگیری را مدیریت کنید، به احتمال زیاد رفتاری می کنید که منظورتان نیست و فقط موجب تشدید تعارض می شود. تا زمانی که آرام نشده اید و آماده بحث منطقی نیست، از بحث کردن خودداری کنید.

۹. برای مشاجره هدف تعیین کنید.

به خاطر داشته باشید که هدف از مشاجره این نیست که حق با شما باشد یا اینکه شریک زندگی تان احساس بدی داشته باشد. به این فکر کنید که انگیزه واقعی شما چیست. آیا در تلاش برای رسیدن به توافق در امور مالی هستید؟ برای رسیدن به این هدف تلاش کنید و در برابر اصرار برای پرت کردن حواس خود مقاومت کنید.

۱۰. فرضیات نسازید.

یکی از بهترین راهبردها در روانشناسی دعوای زن و شوهر در یک رابطه این است که هرگز فرض نکنید که می دانید شریک زندگیتان چه فکری دارد. در عوض، به داستان او گوش دهید و سعی کنید به جای دعوا کردن، همسرتان را درک کنید.

۱۱. به یاد داشته باشید که همسرتان را دوست دارید.

اگر به یاد داشته باشید که شریک زندگیتان را دوست دارید، اجازه نمی‌دهید که مشاجرات زناشویی به رابطه شما آسیب برسانند. به شریک زندگی خود یادآوری کنید که دوستش دارید و می خواهید این موضوع را به نفع رابطه حل کنید.

ز

۱۲. انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

روابط بدون مشاجره یا دعوا طبیعی نیست، اما ممکن است انتظارات غیرواقع بینانه ای داشته باشید که شما و شریک زندگی تان هرگز با هم اختلاف نخواهید داشت. اگر اینطور است، وقت آن رسیده است که انتظارات خود را تغییر دهید تا هر بحثی مانند یک تراژدی نباشد.  اگر تشخیص دهید که این تعارض سالم و مورد انتظار است، بهتر آماده خواهید شد که روی مسائل کار کنید.

۱۳. مایل به تغییر باشید.

در روانشناسی دعوای زن و شوهر باید بدانید که یک رابطه به دو نفر نیاز دارد، بنابراین اگر درگیری یا اختلاف نظر وجود دارد، شما نیز در آن نقش دارید. اگر می خواهید مشاجرات را در یک رابطه حل کنید، باید مایل به ایجاد تغییراتی برای اصلاح نقش خود در تعارضات باشید.

۱۴. بپذیرید که شریک زندگی شما هرگز کامل نخواهد بود.

همانطور که هرگز نمی توانید از خود انتظار داشته باشید که کامل باشید، نمی توانید انتظار داشته باشید که شریک زندگی شما نیز همیشه کامل باشد. همه ما عیب هایی داریم و وقتی باور کردید که نمی توانید تمام عیوب کوچک شریک زندگی تان را تغییر دهید، بحث درباره آنها را متوقف خواهید کرد.  تصمیم بگیرید که چه ویژگی هایی را می توانید بپذیرید و از تلاش برای تغییر آنها دست بردارید.

۱۵. دیدگاه های خود را در مورد تعارض اصلاح کنید.

به جای اینکه به تعارض به عنوان شکست رابطه نگاه کنید ، آن را به عنوان فرصتی برای رشد در رابطه در نظر بگیرید. تلاش کنید ارزش در تضاد را ببینید. در این صورت، می‌توانید در لحظات اختلاف، آرام‌تر و همسطح‌تر باقی بمانید،.

نتیجه گیری

مشاجره در زندگی مشترک طبیعی است، با این حال ۶۹ درصد از تعارضات ازدواج هرگز به طور کامل حل نمی شوند. اگر بارها و بارها به یک دعوای مشابه ادامه می دهید، ممکن است نیاز داشته باشید به مشاوره روانشناسی زناشویی مراجعه کنید تا به شما کمک کند الگوهای مضر را پیدا کرده و شکست دهید و دعواهای جاری را یک بار برای همیشه حل کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که روابط می توانند چالش برانگیز باشند.

وقتی وارد زندگی زناشویی می شوید، باید بپذیرید که هر دوی شما تاریخچه‌های زندگی، پیشینه‌های خانوادگی و سیستم‌های ارزشی متفاوتی دارید که همگی می‌توانند به نظرات متفاوتی منجر شوند. این تفاوت ها می تواند باعث مشاجره در رابطه شوند که لزوما منفی نیست. برای موفقیت در روانشناسی دعوای زن و شوهر و حفظ ازدواج خود، بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه با مشاجرات در یک رابطه برخورد کنید تا اختلاف نظر منجر به از هم گسیختگی رابطه نشود .

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *