ravan

روانشناس زوج درمانی [6 مزیت زوج درمانی]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
روانشناس زوج درمانی

مراجعه به روانشناس زوج درمانی، ابزار مهمی است برای کسانی که با مشکلات ارتباطی سروکار دارند یا می خواهند در مورد موضوعات بزرگ ارتباطشان در محیط درمانی بحث کنند. زوج درمانگر به زوج‌ها کمک می‌کند آشکارا درباره احساسات خود صحبت کنند، موانع رابطه را برطرف کنند، احساس صمیمیت را تقویت کنند و به عنوان یک تیم کنار هم رشد کنند. در این مقاله به زوج درمانی، انواع آن، مزیت ها و … اشاره شده است.

زوج درمانی

رابطه‌ی بدون مشکل، یک انتظار ناسالم در روابط است. با این حال، یک رابطه باید سالم بوده و شامل ارتباط، احترام، امنیت، سازش و صمیمیت باشد. هدف از زوج درمانی و مراجعه به زوج درمانگر، راهنمایی زوجین برای بهبود نحوه تعامل در رابطه است. زوج درمانگر محیط امنی را برای زوجین فراهم می کند تا مشکلات موجود در روابط خود را شناسایی کرده و برای تغییر اوضاع با یکدیگر همکاری کنند.

  • از طریق فرآیند درمانی، زوجین یاد خواهند گرفت که یک رابطه سالم ایجاد کنند. ساختار مشاوره زوجین با جمع‌آوری اطلاعات اولیه در مورد رابطه و شرکا، ایجاد ارتباط با زوج درمانگر، ایجاد اهداف و مشاهده نحوه ارتباط زوجین با یکدیگر آغاز می‌شود.
  • به کمک زوج درمانگر، زوجین رابطه را بررسی می کنند تا عوامل استرس زا در رابطه، ماهیت تعارضات، الگوهای رفتاری و ارتباطی، نقاط قوت و ضعف و ویژگی هایی که ممکن است در رابطه وجود نداشته باشند را کشف کنند.
  • زوج ها روش های ارتباطی جدید و اهمیت مشارکت دوگانه برای ایجاد تغییرات را خواهند آموخت. فرآیند درمان شامل یادگیری مداوم برای درک خواسته ها، افکار و احساسات یکدیگر و در عین حال اعتبارسنجی و همدلی با یکدیگر است.
  • زوج‌ها تشویق می‌شوند تا احساسات مثبتی را ابراز کنند که اعتماد را تقویت کرده و از روابط سالم‌تر حمایت می‌کند. از همه مهمتر، تمایل زوج به حضور در جلسات، صادق بودن و عمل به راهنمایی روانشناس زوج درمانی است.

روانشناس زوج درمانی

روانشناس زوج درمانی به چه مواردی می‌پردازد؟

یکی از مهمترین اهداف زوج درمانی، بهبود ارتباطات و تعاملات و تقویت روابط است. زوج درمانی همچنین برای درمان شرایط سلامت روان یا الگوهای رفتار، افکار یا احساسات ناکارآمد استفاده می شود. روانشناس زوج درمانی ممکن است به شرایطی مانند اضطراب یا افسردگی یک یا هر دو شریک و نحوه تأثیر آن شرایط بر رابطه رسیدگی کند.

به طور کلی مهمترین مواردی که زوج درمانگر در روند زوج درمانی به آنها می‌پرازد، عبارتند از:

  • اعتیاد یا سوء مصرف مواد
  • فرزندخواندگی یا چالش های ترکیب خانواده
  • مدیریت خشم
  • اضطراب و استرس
  • مشاجره، اختلاف نظر یا دعوا
  • مسائل ارتباطی
  • افسردگی
  • انتظارات یا خواسته های متفاوت برای آینده
  • برنامه ریزی آینده
  • مشکلات خیانت یا وفاداری
  • ناباروری یا تصمیم گیری در مورد بچه دار شدن
  • انتقال های زندگی
  • چالش های سلامت روان
  • تعارضات والدینی
  • ایجاد رابطه و پیوند
  • اختلاف نظر در مسئولیت
  • مشکلات جنسی
  • بیکاری یا مشکلات مالی
  • مسائل پیش از ازدواج

انواع زوج درمانی

رویکردهای متفاوتی برای زوج درمانی وجود دارد. رویکرد مورد استفاده ممکن است به زوج، چالش ها و اهداف آنها و آموزش زوج درمانگر بستگی داشته باشد. مهمترین رویکردهای زوج درمانی عبارتند از:

  •  رویکرد رفتاری

رویکرد رفتاری در زوج درمانی، محیط و چگونگی تقویت یا تأثیر آن بر افکار و رفتارها را در نظر می گیرد تا تغییراتی را که به نفع زوجین باشد، ایجاد کند.

  •  انسان گرایانه

رویکرد انسان گرایانه بر آگاهی دادن به منحصر به فرد بودن افراد برای دستیابی به اهداف متمرکز است.

  • یکپارچه

رویکرد یکپارچه از روش های متعددی برای پاسخگویی به نیازهای زوجین و موقعیت استفاده می کند.

  • رویکرد روان پویشی

روانشناس زوج درمانی به کمک رویکرد روان‌ پویشی، تأثیرات گذشته را در نظر می گیرد تا آگاهی بیشتری را نسبت به پویایی هایی که زوجین را در زمان حال تحت تأثیر قرار می دهد، ایجاد کند.

  •  درمان رابطه ای ایماگو

درمان ایماگو بر ارتباط بین تجربیات دوران کودکی و روابط بزرگسالان تمرکز دارد. ایماگوتراپی برداشت های شکل دهنده دوران کودکی را با رفتار ما نسبت به شریک زندگی مان مرتبط می کند و از طریق کاوش در ریشه های رفتار خود در رابطه، مسائل اساسی را کشف می کند.

  • روایت درمانی

روایت درمانی داستان هایی را که زوج ها برای معنا بخشیدن به دنیای خود استفاده می کنند، مورد توجه قرار می دهد. ما برای خودمان داستان هایی درباره خودمان و دیگران تعریف می کنیم و آن داستان ها رفتار و تصمیمات ما را هدایت می کنند. مشکلات زمانی به وجود می آیند که داستان ها با واقعیت مطابقت ندارند. به عنوان مثال، روایت‌های بیش از حد منفی، می‌توانند نگرش‌های خود باخت را تقویت کنند و تصمیم‌های بد را تحریک کنند.

زوج‌درمانگرهای روایتگر سعی می‌کنند به زوج‌ها کمک کنند تا داستان‌هایی را که خودشان درباره رابطه‌شان می‌گویند، درک کنند و در صورت نیاز داستان‌های جدیدی بنویسند.

روانشناس زوج درمانی

  • درمان متمرکز بر راه حل

درمان متمرکز بر راه حل (SFT) وسیله ای برای رسیدن به هدف است. در SFT، زوج ها با یک مشکل تعریف شده به درمان می آیند و برای حل آن با درمانگر همکاری می کنند. به عبارت دیگر، اگر مشکلات گسترده ای در رابطه وجود داشته باشد، ممکن است یک درمان ایده آل نباشد. با این حال، مکالمات راه‌حل‌محور می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای زوج‌هایی داشته باشد که به کمک نیاز دارند تا بتوانند موقعیت سختی را که با آن مواجه هستند، تعریف و مدیریت کنند.

  • درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری که بر چگونگی تأثیر افکار بر رفتارها تمرکز دارد، شکل رایجی از درمان برای افراد و همچنین زوجین است. در درمان CBT، روانشناس زوج درمانی ابتدا سعی می‌کند تا نحوه تفکر زوج‌ها در مورد مشکلات را شناسایی کند و سپس به آن‌ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه حالت‌های تفکر خود را تغییر دهند. درمانگران ممکن است از بیماران بخواهند تمریناتی را انجام دهند تا ببینند افکارشان چگونه بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد و چگونه می توانند تغییر کنند.

  • زندگی درمانی رابطه ای

رویکرد زندگی درمانی بر تأثیر نقش‌های جنسیتی سنتی بر روابط صمیمانه تمرکز دارد. برای مثال تعاریف و تصوراتی که ما از نقش مرد بودن یا زن بودن در ذهن خود داریم که به واسطه فرهنگ، محیط و سنت شکل گرفته‌اند.

  • تشخیص

مشاوره تشخیص را می توان به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفت. این رویکرد برای زوج هایی است که نمی دانند باید از هم جدا شوند یا با هم بمانند. این روش توسط بیل دوهرتی در دانشگاه مینه‌سوتا در دهه 2000 توسعه یافت و طبق تعریف، مشاوره تشخیص شکل مختصری از درمان است که پنج جلسه یا کمتر طول می‌کشد. می توان از آن در جایی استفاده کرد که یکی از طرفین می خواهد رابطه را پایان دهد و دیگری امیدوار است که آن را حفظ کند.

روانشناس زوج درمانی به زوج‌ها کمک می‌کند تا قبل از تصمیم‌گیری برای کار بر روی رابطه یا پایان دادن به آن، همه گزینه‌ها را در نظر بگیرند.

مزایای زوج درمانی

با زوج درمانگر مناسب، شما و همسرتان می توانید رشد کنید و یکدیگر را بهتر درک کنید. به نوبه خود، سایر زمینه های کلیدی رابطه می تواند بهبود یابد. در ادامه به مهمترین مزایای مراجعه به روانشناس زوج درمانی اشاره شده است:

۱. داشتن گوش شنوا

گاهی اوقات، شما فقط به کسی نیاز دارید که با او صحبت کنید. داشتن یک شخص ثالث بی طرف برای گوش دادن به مشکلات می تواند کمک زیادی به احساس شنیده شدن و درک شدن شما و همسرتان کند.

زوج درمانگر

۲. بهبود پویایی رابطه

یکی دیگر از مهم ترین مزایای مراجعه به روانشناس زوج درمانی  ، به دست آوردن درک بهتری از پویایی های زمینه ای رابطه است. هر فردی چیزهای متفاوتی را به یک رابطه می آورد. به خصوص برای کسانی که دیدگاه خود را از پویایی فعلی بر اساس روابط گذشته استوار می کنند، درک اینکه چگونه هر فرد واقعاً در رابطه قرار می گیرد، دشوار است.

با زوج‌درمانی، هر دو طرف می‌توانند عوامل زمینه‌ای مؤثر بر پویایی رابطه را بهتر درک کنند. این ممکن است شامل نحوه برقراری ارتباط هر یک از طرفین، هرگونه رنجش مداوم یا انگیزه های نامتناسب باشد. صرف نظر از مدت زمانی که یک زوج با هم بوده اند، تقریباً هر زوجی می تواند از درک عمیق تری از پویایی منحصر به فرد در رابطه خود بهره مند شود.

۳. درک دیدگاه‌های یکدیگر

مراجعه به روانشناس زوج درمانی به روشن شدن و درک دیدگاه های طرف مقابل کمک می کند. ما تمایل داریم به روابط خود از یک دریچه نگاه کنیم؛ به همین دلیل در نظر گرفتن سایر دیدگاه ها می تواند دشوار باشد.

درمانگران می توانند دیدگاه‌های متفاوت و مخالف را تشخیص دهند و به روشن کردن ارتباطات نادرست کمک کنند. به این ترتیب، هر دو طرف می توانند به ریشه موضوع برسند و یاد بگیرند که در اختلاف نظرهای آینده دیدگاه یکدیگر را ببینند.

۴. کسب فضای امن

یکی از عواملی که اهمیت زوج درمانی را تقویت می کند، ایجاد فضایی امن برای زوجین است. زوج درمانگر به عنوان یک شخص ثالث بی طرف عمل می کند، بدون وفاداری خاصی به هیچ یک از طرفین. مراجعه به روانشناس زوج درمانی برخلاف صحبت با دوستان یا اعضای خانواده است که ممکن است در مسائل زناشویی جانبداری کنند. در عوض، یک زوج درمانگر فضای امنی را فراهم می کند که در آن هر دو طرف می توانند احساسات خود را بیان کنند.

۵. یادگیری مکانیسم های مقابله‌ای

حتی باثبات ترین روابط نیز گاهی اوقات استرس زا هستند. یکی از بزرگترین موانع در مدیریت عوامل یا رویدادهای استرس زا، یادگیری مکانیسم های مقابله ای مناسب است. زوج درمانی یا مشاوره روانشناسی زناشویی به معرفی مکانیسم های مقابله ای سالم کمک می کند.

۶. احیای اعتماد از دست رفته

مراجعه به روانشناس زوج درمانی به زوجین کمک می کند تا به شیوه ای مثبت اعتماد از دست رفته را دوباره به دست آورند. احیای اعتماد در رابطه به زوج کمک می کند تا رو به جلو حرکت کنند.

نتیجه گیری

اگر چه مراجعه به روانشناس زوج درمانی تضمینی برای دوام رابطه نیست، اما بسیاری از زوج ها در زوج درمانی مزایایی را پیدا می کنند که به آنها در حل مسائل و تقویت روابط کمک می کند. افرادی که در یک رابطه عاطفی حضور دارند، می توانند ارتباطات، صداقت و اعتماد بهتری را ایجاد یا رشد دهند که پایه و اساس روابط سالم است.

علاوه بر این، زوج درمانی می‌تواند به بهبود احساس امنیت در رابطه، افزایش احساسات مثبت طرفین نسبت به یکدیگر، کمک به زوج‌ها برای همکاری با یکدیگر، کاهش استرس و ارائه ابزارهایی برای غلبه بر چالش‌های آینده کمک کند.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *