ravan

زندگی خوب از نظر روانشناسی [17 راهکار برای زندگی خوب]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
زندگی خوب از نظر روانشناسی

هر انسانی آرزوی داشتن یک زندگی خوب از نظر روانشناسی را دارد. مشکل اینجاست که همه ما عبارت «زندگی خوب» را متفاوت تعریف می‌کنیم. اگر چه تعاریف و نکات مهمی برای داشتن زندگی خوب وجود دارد، با این حال ما باید ابتدا معیارهای خود را برای زندگی روشن کنیم. در این مقاله به تعریف زندگی خوب از نظر روانشناسی و راهکارهای رسیدن به آن اشاره شده است.

زندگی خوب از نظر روانشناسی

زندگی خوب از نظر روانشناسی به معنای داشتن احساس آزادی است. زندگی خوب شما را راضی می‌کند و شادی و احساس هدف داشتن را در شما افزایش می دهد. همچنین زندگی خوب به معنای زندگی با ارزش است. زندگی ای که کمک می‌کند به جای اینکه صرفاً خود محور باشید، به بهتر شدن این دنیا کمک کنید.

معیارهای زندگی خوب

در برخی نظریه‌ها، زندگی خوب شامل سه جنبه اساسی است. این جنبه‌ها حول مفاهیم تسلط بر خود، کاوش/تفکر/یادگیری و مشارکت مدنی متمرکز هستند. با ادغام این جنبه های اساسی در زندگی، می توان به زندگی خوبی دست یافت که شادی و رضایت را ایجاد می کند و به شما احساس هدف و معنا در زندگی می دهد.

بنابراین، ایده‌آل زندگی خوب، شما را در جستجوی ثروت، موقعیت و لذت قرار نمی‌دهد، بلکه از طریق درک دنیایی که در آن زندگی می‌کنید، تسلط بر خود و کمک به جامعه‌تان، برای شما شکوفایی، رضایت و شادی ایجاد می‌کند.

راهکارهای رسیدن به زندگی خوب

۱. زندگی را بررسی کنید و به دنبال دانش باشید.

برای رسیدن به زندگی خوب از نظر روانشناسی، آن را بررسی کنید، مفاهیم و اصول زندگی را کشف کنید و هر روز به دنبال یادگیری چیزهای جدید باشید. برای ایده‌های جدید مشتاق باشید و هرگز از زندگی با چشمان باز دست نکشید. ارسطو بر این باور بوده است که زندگی بررسی نشده ارزش زیستن ندارد. زندگی بدون پرسش و بازتاب رفتار، باورها و ارزش‌های خود، می‌تواند منجر به صرف وقت با فعالیت‌هایی شود که ارزشی ندارند.

اگر جهان را کاوش کنیم و در اکتشافات خود تأمل کنیم، می‌توانیم از منابع جدیدی از لذت، شادی و رفاه بهره ببریم.

۲. سرعت خود را کاهش دهید و از سادگی لذت ببرید.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که زندگی خوب تنها با افزودن چیزهای بیشتر به زندگی آنها امکان پذیر است. در نتیجه، مادام به دنبال اضافه کردن متعلقات مادی، ثروت، موقعیت اجتماعی، شهرت یا چیزی کاملاً متفاوت به زندگی خود هستند. اما این رویکرد اشتباهی است. برای لذت بردن از زندگی خوب از نظر روانشناسی، لزوماً لازم نیست چیز جدیدی به زندگی خود اضافه کنید.

سادگی و توانایی گرفتن شادی از آنچه در حال حاضر دارید، می‌توانند جنبه‌های جدایی ناپذیر یک زندگی خوب باشند. این تغییر در ادراک می‌تواند به شما کمک کند تا بدون وابستگی به تأثیرات خارجی، زندگی خوب را در این لحظه کنونی شروع کنید.

زندگی خوب از نظر روانشناسی

۳. به دنبال رسیدن به تسلط بر خود باشید.

زندگی خوب از نظر روانشناسی یعنی تسلط بر خود. بسیاری از مردم به جای اینکه به دنبال نظم و انضباط و تسلط بر خود باشند، ترجیح می‌دهند به دنبال ثروت، دارایی‌های مادی، موقعیت یا برآورده شدن خواسته‌ها باشند. با این حال، بدون نظم و انضباط، اقدامات فرد اساساً حول میل به تحقق خواسته‌ها متمرکز می‌شود.

در نتیجه، زمان و انرژی مهمی‌ را برای تغذیه خواسته‌هایی که هرگز نمی‌توانند به طور کامل برآورده شوند، تلف می‌کنیم. در این صورت اعمال ما خودخواهانه، خود محور و بدون انعکاس است. به جای اینکه زندگی خوب از نظر روانشناسی را تجربه کنیم، تسلیم ویژگی‌های غریزه محور و غیرمنطقی می‌شویم.

۴. از لذت‌های ساده زندگی شادی شوید.

در تلاش برای داشتن یک زندگی خوب از نظر روانشناسی، اکثریت قریب به اتفاق مردم توجه خود را از لحظه حال به وضعیت مطلوب در آینده معطوف می‌کنند. آنها فکر می‌کنند که زندگی خوب فقط از طریق کسب ثروت، مقام و چیزهای مختلف حاصل می‌شود. بنابراین، این افراد هرگز نمی‌توانند واقعاً زندگی خوبی داشته باشند، زیرا همیشه چیزی کم خواهد بود.آنها یا دارایی مادی کافی برای ارضای تمام خواسته‌های خود را ندارند یا بعد از مدتی دیگر قادر به لذت بردن از این دارایی‌ها نیستند.

به همین دلیل، توانایی گرفتن شادی از لذت‌های ساده زندگی ضروری است. این توانایی فرد برای لذت بردن از ساده ترین چیزها در زندگی است که به درک ارزش این لحظه کمک می‌کند.

۵. دنیا را مکانی بهتر کنید.

مشارکت مدنی یکی از ویژگی های مهم زندگی خوب از نظر روانشناسی است. تلاش برای تاثیر مثبت در جهان، یک جنبه جدایی ناپذیر از یک زندگی خوب است. زندگی ای که صرفاً برای برآوردن خواسته‌های خود انجام می‌شود، هرگز نمی‌تواند به طور کامل  واقعاً بامعنا و ارزشمند تلقی شود.

۶. علایق خود را زندگی کنید.

زندگی خوب از نظر روانشناسی به معنای کشف علایق واقعی و داشتن شجاعت دنبال کردن این فعالیت‌هاست. با انجام کاری که به آن علاقه دارید، احساس رضایت، موفقیت و شادی واقعی به زندگی شما اضافه می‌شود.

۷. برای آنچه دارید سپاسگزار باشید.

قدردانی یکی از جنبه‌های مهم زندگی خوب است که به ما کمک می‌کند بر احساس کافی نبودن غلبه کنیم. با سپاسگزاری می‌توانیم بر حرص و طمع بی‌پایان خواسته‌های مادی نیز غلبه کنیم.

۸. نگران چیزهایی نباشید که نمی‌توانید کنترل کنید.

زندگی ما را با دو جنبه متفاوت روبرو می‌کند. اولی، جنبه‌هایی از زندگی ما که می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند یا تغییر کنند. دومی، جنبه‌ها یا رویدادهایی وجود دارند که از توانایی ما برای تأثیرگذاری یا تغییر خارج‌اند. ما قادر به اعمال تأثیر بر این رویدادها نیستیم. بنابراین به شدت احساس ترس و درماندگی می‌کنیم.

کلید اصلی مقاومت در برابر سختی‌های زندگی و رسیدن به زندگی خوب از نظر روانشناسی در این است که اجازه می‌دهیم این اتفاقات بر ما تأثیر بگذارند. در حالی که ما قادر به کنترل انواع زیادی از رویدادها در زندگی نیستیم، هنوز این ظرفیت را داریم که واکنش‌های خود را به این رویدادها کنترل کنیم.

۹. روابط خود را پرورش دهید.

مفهوم زندگی خوب از نظر روانشناسی شامل بعد رابطه نیز می‌شود. بدون روابط، هیچ یک از ما به طور کامل به شادی و رضایت نمی رسیم. روابط بخشی جدایی ناپذیر از یک زندگی ارزشمند است. نه ثروت و نه موقعیت اجتماعی نمی‌توانند جایگزین دوستی واقعی و احساس تنهایی شوند.

بنابراین، زندگی خوب شامل صرف وقت خود با کسانی است که دوستشان دارید و از بودن در کنار آنها لذت می‌برید. زندگی خوب به معنای رشد، توسعه و قوی تر شدن با هم است، نه به تنهایی.

زندگی خوب از نظر روانشناسی

۱۰. در لحظه زندگی کنید.

به جای گرفتار شدن در دام گذشته یا ترس از آینده، سعی کنید از لحظه حال لذت ببرید. هیچ کاری نمی‌توانید برای تغییر آنچه اتفاق افتاده است، انجام دهید. همچنین، همین لحظه اکنون می تواند بر آینده شما تاثیر بسیاری بگذارد. پس در اکنون باشید، اینجا دقیقاً همان جایی است که باید باشید.

۱۱. فروتن باشید.

بالاترین شکل فروتنی برای دستیابی به زندگی خوب از نظر روانشناسی، پذیرش محدودیت‌هایمان است. فروتنی نوعی اعتماد به نفس آرام است، قدرتی درونی که به ما امکان آسیب پذیری می دهد. فروتنی دروازه ای برای رشد سایر ویژگی‌های شخصیتی است، زیرا افراد فروتن فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد، توسعه و پیشرفت دارند.

۱۲. شجاع باشید.

شجاع بودن در زندگی خوب از نظر روانشناسی به معنای مقابله با ضعف قدم گذاشتن در ناشناخته هاست. شجاعت یعنی چنگ زدن به فرصتی که زندگیمان را تغییر می‌دهد. تلاش کردن برای کاری که قبلا هرگز انجام نداده اید، بلند شدن بعد از شکست خوردن و غلبه بر ترس ها درجات متفاوتی از شجاعت است. خوشبختی مستلزم همه این رفتارهاست.

۱۳. عاشق باشید.

عشق خنثی کننده بزرگ منفی گرایی است. عشق همه چیز را تسخیر می‌کند و هر چه خالص تر باشد، شادی عمیق تری ایجاد می‌کند. برای رسیدن به زندگی خوب از نظر روانشناسی، به این جهات بی قید و شرط عشق دهید.

۱۴. بخشنده باشید.

کسانی که مدام بار کینه را به دوش می‌کشند، طعم زندگی خوب را نمی چشند. اما کسانی که می‌توانند بارهای مخرب روحی را رها کنند، سبک تر، آزادتر و شادتر هستند.

زندگی خوب از نظر روانشناسی

۱۵. صبور باشید.

برای داشتن یک زندگی خوب از نظر روانشناسی، با خود صبور باشید تا جایی که به خودتان فضایی برای یادگیری ‌مداوم دهید، به خودتان حق زمین خوردن دهید تا به رشد، پیشرفت، تکامل و شادی برسید.

۱۶. انعطاف پذیر باشید.

همه ما قرار است در مقطعی از زندگی زمین بخوریم. آنچه مهم است توانایی دوباره برخاستن است. انعطاف و تاب‌آوری به شما کمک می‌کند تا زمان‌های سخت زندگی را سپری کنید. هنگامی‌ که انعطاف پذیری نداریم، از مشکلات خود فرار می‌کنیم، از اعتراف به اشتباهات خودداری می‌کنیم و از رشد دوری می‌کنیم و شانس خود را برای داشتن زندگی خوب از نظر روانشناسی از دست می دهیم.

۱۷. اعتماد به نفس داشته باشید.

شما باید بتوانید مسئولیت زندگی را به عهده بگیرید و در مورد اهداف و ارزش‌های خود پاسخگو باشید. درک نقاط قوت و ضعف شما و اقدام بر اساس آنها راه بسیار خوبی برای شروع یک زندگی خوب از نظر روانشناسی است.

نتیجه گیری

صحبت‌های زیادی در مورد زندگی خوب از نظر روانشناسی وجود دارد. برخی دیدگاه‌ها زندگی خوب را به عواملی مانند سطح درآمد یا در دسترس بودن رفاه عمومی ‌ارتباط بیشتری می‌دهند. سایر رویکردها تأکید بیشتری بر رضایت درک شده یا قدردانی از زندگی دارند. با این حال، معنای واقعی زندگی خوب همچنان برای همه روشن نیست. در واقع، می‌توان گفت که هر فردی باید مفهوم خود را زندگی خوب بسازد. برای داشتن زندگی خوب از نظر روانشناسی، ابتدا چارچوب آن و ایده‌هایتان را تنظیم کنید  و در صورت نیاز از مشاوره روانشناسی حضوری یا آنلاین برای روشن شدن اهداف کمک بگیرید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *