ravan

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ PMS یک بیماری شایع است که به طور تقریبی از هر 4 خانوم، حدود 3 نفر از آن ها نشانه های این سندروم را از خفیف تا شدید تجربه می کنند. برای خیلی از افراد و اطرافیانشان این سوال پیش می آید که چه چیزی باعث می شود که یک خانوم عادی یا خوشحال، ناگهان به مدت چند روز در ماه به یک فرد ناراحت، عصبی، حساس و مضطرب تبدیل می شود؟

می توان به سوال سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ یک جواب کلی داد، بیماری می باشد که روی سلامت جسم، خلق و خوی فرد و احساسات یک خانوم در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد، نشانه های این سندروم در برخی افراد حتی تا 11 روز قبل از شروع قاعدگی دیده می شود.

تعریف سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

سندروم PMS یا همان premenstrual syndrome، مجموعه ای از علامت هایی است که یک خانوم بعد از دوره قاعدگی تا دوره قاعدگی بعدی خود آن را تجربه می کند. اکثر افرادی که به این سندروم دچار هستند، 5 تا 7 روز در هر ماه نشانه های آن را دارند.

علت سندروم پیش از قاعدگی

پس از رسیدن به جواب سوال سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ برایمان درباره علت آن سوال پیش می آید. هنوز جواب دقیقی برای علت به وجود آمدن این سندروم به دست نیامده است، اما علت هایی را حدس زده اند:

  • برنامه غذایی فرد
  • نوسانات هورمونی
  • تغییرات مواد شیمیایی مغز

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ نشانه ها و درمان

10 نشانه جسمی سندروم پیش از قاعدگی

  1. نفخ شکم
  2. افزایش وزن ناپایدار به دلیل احتباس آب
  3. یبوست یا اسهال
  4. حساس شدن پستان ها
  5. گرفتگی عضلات
  6. تحمل نکردن الکل
  7. سردرد
  8. به وجود آمدن آکنه
  9. درد در ناحیه شکم
  10. ولع داشتن به خوردن غذا

7 نشانه روانی سندروم پیش از قاعدگی

  1.  احساس خستگی
  2. افسردگی
  3. حساس شدن
  4. دمدمی شدن
  5. عصبانیت یا کاهش خلق و خو
  6. طغیان احساسات
  7. اضطراب و ناراحتی

درمان سندروم پیش از قاعدگی

گرچه درمان قطعی وجود ندارد اما برای آن که کمی از درد شما کاسته شود موارد زیر را رعایت کنید:

درمان های خانگی

1- سبک زندگی خود را تغییر دهید:

برنامه غذایی مناسب:

داشتن یک رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود کمتر رنج بکشید، رژیم غذایی مناسب باعث بهبود سلامت و داشتن انرژی می شود. خوردن سبزیجات، خوردن میوه، کم خوردن نمک، کافئین، قند و الکل می‌تواند جزوی از رژیم غذایی سالم باشد.

ورزش کردن:

در طول تاریخ بشر، تحقیقات نشان می‌دهد ورزش کردن در جسم و روان فرد تاثیرات فوق العاده ای می گذارد. خودتان را وادار کنید حداقل در روز 30 دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید یا به جای آن شنا، دوچرخه سواری و ورزش های هوازی دیگر انجام دهید. یادتان نرود یک ورزش روزانه منظم به فرد در بهبود سلامت جسمانی و روانی کمک می‌کند.

خواب کافی:

حداقل در شب سعی کنید 8 ساعت بخوابید، چراکه خواب کافی فواید بسیاری مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت احساسات، تقویت حافظه، آزاد و پاک شدن ذهن، بیشتر شدن طول عمر و تنظیم قند خون دارد. سعی کنید بیش از 8 ساعت نخوابید، چرا که خواب زیاد صدمات جدی به سلامتی وارد می کند.

2- چکاپ بروید و کمبود ویتامین های بدن خود را رفع کنید:

مصرف ویتامین ها و مکمل های ویتامین باعث بهتر شدن اوضاع جسمی و روحیتان می شود. برای کاهش درد خود از قرص های ویتامین D و مکمل ویتامین های B، مکمل کلسیم، مکمل منیزیم استفاده کنید.
در صورت کمبود آهن و کم خونی هم از قرص های مربوطه و خوردن مواد غذایی مثل اسفناج، جیگر و…استفاده کنید.

3- مدیتیشن:

یک راه موثر در کم کردن درد قاعدگی، مدیتیشن است. مدیتیشن یعنی فرد به آرامی توجه خود را به درون خود متمرکز کند تا به آرامش جسمی و روحی دست پیدا کند. مدیتیشن باعث افزایش بهبودی سلامت جسم و روان، آرامش و کاهش درد، استرس و بهبود خواب می شود.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

درمان های غیر خانگی

داروهای مربوط به سندروم پیش از قاعدگی

اگر راهکار های خانگی جواب نداد به سمت دارو روی آورید و قبل از مصرف هر دارویی پیشنهاد می‌شود حتما با پزشک مشورت کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروییدی (NSAID):

مصرف این داروها باعث کاهش درد و کاهش حساسیت پستان ها می شود.

داروهای ضد افسردگی (SSRI):

این داروها شامل سرترالین، پاروکستین، فلوکستین و… می باشند. این داروها در کاهش نشانه های خلقی تاثیر خوبی داشته اند. این داروها را عموما روزانه مصرف می‌کنند ولی مصرف در برخی افراد فقط به دو هفته قبل از قاعدگی محدود می شود.

مسکن ها:

مسکن هایی مثل ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین باعث کاهش درد می‌شوند.
برای کاهش گرفتگی عضلات هم نیاز به خوردن یا آمپول های شل کننده عضلات نیست، کمپرس آب گرم یا پد گرم کننده مفید تر می باشد.

دیورتیک ها:

این قرص ها کمک می‌کند بدن مایع اضافی را از طریق کلیه ها دفع کند و تورم و نفخ شکم را کاهش می‌دهد. از جمله قرص های ادرار آور می توان به Spironolactone اشاره کرد.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

در کل سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

در کل سندروم پیش از قاعدگی یک بیماری است که حدود دو سوم زنان جامعه را درگیر کرده است، در بیشتر موارد تغییر سبک زندگی باعث کم شدن نشانه ها و درد های سندروم پیش از قاعدگی می شوند؛ اما در صورتی که درمان های خانگی نام برده شده، پاسخگو نبودند، به پزشک مراجعه کنید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *