ravan

مشاوره روانشناسی تلفنی [10 مزیت مشاوره]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاوره روانشناسی تلفنی در سال‌های اخیر روز به روز محبوب‌تر می‌شود، اما همه مردم از نحوه عملکرد این نوع مشاوره و اینکه آیا برای آنها مناسب است یا خیر مطمئن نیستند. در این مقاله به مشاوره روانشناسی، مشاوره تلفنی، مزایای آن و … اشاره شده است.

مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاوره تلفنی نوعی از مشاوره است که شما جلسات خود با مشاور را از طریق تلفن به جای حضور در اتاق درمان برگزار می‌کنید. مانند مشاوره روانشناسی حضوری ، مشاور شما فضایی را فراهم می‌کند تا شما بتوانید در مورد احساساتتان صحبت کنید و از شما حمایت می‌کند تا در صورت تمایل مسائل را شناسایی کرده و تغییراتی ایجاد کنید.

در مشاوره روانشناسی تلفنی نیز مهم است که شما احساس کنید توسط مشاور خود شنیده و درک می‌شوید و فرآیند را درک می‌کنید. اکثر مشاورانی که جلسات تلفنی ارائه می‌دهند، ارزیابی‌ها را از طریق تلفن ارائه می‌دهند.

مزایای مشاوره روانشناسی تلفنی

مزایای متنوعی برای مشاوره تلفنی وجود دارد.

۱. محرمانه بودن

مشاوره تلفنی می‌تواند احساس محرمانه و ناشناس بودن بیشتری به شما بدهد. اگر از صحبت کردن در مورد مشکلات خود عصبی یا خجالت‌زده هستید، با مشاوره روانشناسی تلفنی احساس راحتی و کنترل بیشتری خواهید داشت.

۲. منعطف

برای افرادی که برنامه‌ای پر مشغله دارند، مشاوره تلفنی می‌تواند راه راحت‌تری برای دسترسی به حمایت عاطفی باشد. به عنوان مثال، اگر به طور منظم سفر می‌کنید یا تعهدات کاری قابل توجهی دارید، ممکن است زمان آزاد کمی‌ برای شرکت در جلسات منظم هفتگی حضوری را داشته باشید. مشاوره تلفنی در این شرایط می‌تواند از نظر زمانی کارآمدتر باشد، زیرا می‌توانید جلسات منظم را با انعطاف‌پذیری بیشتری برنامه‌ریزی کنید.

۳. مقرون به صرفه

مشاوره روانشناسی تلفنی می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد؛ زیرا بسیاری از مشاوران برای مشاوره تلفنی هزینه کمتری دریافت می‌کنند.

۴. دسترسی آسان

اگر در مناطق دور نسبت به مراکز ارائه خدمات سلامت روان زندگی می‌کنید یا از نظر سنی و شرایط سلامتی دچار محدودیت هستید، مشاوره روانشناسی تلفنی بهترین راه برای دسترسی آسان به مشاوره است.

معایب مشاوره تلفنی

مواقعی وجود دارد که مشاوره تلفنی بهترین گزینه نخواهد بود.

۱. مشاوره تلفنی در مواقع خطر مناسب نیست.

اگر در صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن احساسات از طریق تلفن با مشکلات قابل توجهی روبرو هستید، مشاوره روانشناسی تلفنی ممکن است نتواند نیازهای شما را برآورده کند. همچنین اگر «در معرض خطر» ارزیابی شوید، مشاوره تلفنی برای شما مناسب نیست. مشاور مسئولیت ارتقای ایمنی شما را دارد. اگر در معرض خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران هستید، به جای مشاوره روانشناسی تلفنی فوراً به مراکز ارائه خدمات روان مراجعه کنید.

۲. مشاوره تلفنی برای اعتیاد مناسب نیست.

اگر دچار سوءمصرف مواد مخدر هستید یا تحت تأثیر مواد مخدر و الکل هستید، جلسات تلفنی مناسب نخواهد بود، زیرا ممکن است توانایی شما را در تعامل با مشاورتان مختل کند.

۳. مشاوره تلفنی برای مشکلات شدید روانی مناسب نیست.

اگر مشکلات روانی شدیدی دارید یا در بحران هستید، ممکن است مشاور شما نتواند جلسات مشاوره تلفنی ارائه دهد. اگر علائم روان پریشی را تجربه می‌کنید یا اگر در بحران هستید، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارید.

مشاوره روانشناسی چیست؟

مشاوره روانشناسی یا روان درمانی، ملاقات با یک متخصص آموزش دیده برای مراقبت از سلامت روانی و عاطفی شماست. یک درمانگر یا مشاور می‌تواند در مورد احساسات و تجربیاتی که گیج‌کننده یا باعث استرس می‌شوند، مشاوره یا بینش‌هایی  ارائه دهد و می‌تواند به ما کمک کند تا روش‌های درمانی برای پرداختن به شرایط بهداشت روانی پایدار را کشف کنیم.

مشاوره روانشناسی تلفنی

چه زمانی به مشاوره نیاز داریم؟

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که درمان فقط برای افرادی است که بیماری یا اختلال سلامت روان در آنها تشخیص داده شده است. در حقیقت، افراد به دلایل مختلف به درمان می روند:

۱. برای بحث در مورد زندگی و فراز و نشیب های عاطفی خود

۲. حل تعارضات

۳. بهبودی از ضربه روحی،

۴. بهبود مهارت های بین فردی

۵. داشتن فضایی امن برای صحبت با یه فرد متخصص

بنابراین، اگر در بحران یا در تلاش برای شناسایی مشکلات زندگی خود هستید و به کمک نیاز دارید تا راهی به جلو بیابید، جستجوی مشاوره روانشناسی تلفنی یا حضوری اولین قدم مفید برای شماست.

انواع مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی را می‌توان به صورت یک به یک، به عنوان یک زوج یا خانواده یا در محیط های گروهی که هدف مشترکی دارند، انجام داد.

انواع مختلفی از درمان وجود دارد، و بسیاری از آنها اهداف متفاوتی دارند. برخی از رایج ترین انواع درمان و مواردی که معمولاً برای درمان استفاده می شوند عبارتند از:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT)

این نوع درمان در مشاوره روانشناسی تلفنی به افراد کمک می‌کند تا الگوهای تفکر و رفتاری را که مضر یا بی‌اثر هستند، شناسایی کرده و تغییر دهند؛ سپس افکار و رفتارهای عملکردی دقیق‌تری را جایگزین آن‌ها کنند.

درمان شناختی رفتاری می تواند به افراد کمک کند تا روی مشکلات فعلی و نحوه حل آنها تمرکز کنند. این نوع درمان می تواند در درمان انواع اختلالات از جمله افسردگی، اضطراب، اختلالات مربوط به تروما و اختلالات خوردن مفید باشد.

  • شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی

یک نسخه اصلاح‌شده از CBT، درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، شیوه‌های ذهن‌آگاهی را برای کمک به افراد در مدیریت مؤثر الگوهای رفتاری منفی و جلوگیری از بدتر شدن یا عود مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، ترکیب می‌کند.

  • درمان بین فردی (IPT)

درمان بین فردی نوعی درمان کوتاه مدت است که به افراد کمک می‌کند تا مسائل زیربنایی بین فردی را که دردسرساز هستند، مانند غم و اندوه حل نشده، تغییر در نقش‌های اجتماعی یا کاری، درگیری با افراد مهم و مشکلات مربوط به دیگران را درک کنند. این روش درمانی مشاوره روانشناسی تلفنی یا حضوری، می‌تواند به افراد کمک کند روش‌های سالم برای ابراز احساسات و راه‌های بهبود ارتباطات و نحوه ارتباط با دیگران را بیاموزن.

  • رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی نوع خاصی از CBT است که به تنظیم احساسات کمک می کند. اغلب برای درمان افرادی که افکار مزمن خودکشی دارند و افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن و PTSD استفاده می‌شود. رفتار درمانی دیالکتیکی مهارت‌های جدیدی را آموزش می‌دهد تا به افراد کمک کند مسئولیت شخصی خود را برای تغییر رفتار ناسالم یا مخرب بر عهده بگیرند.

  • روان درمانی

روان درمانی مبتنی بر این ایده است که رفتار و بهزیستی روانی هر فرد تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی و افکار یا احساسات تکراری نامناسبی است که در ناخودآگاه او هستند. روان درمانی به افراد کمک می‌کند تا خودآگاهی خود را بهبود بخشند و الگوهای قدیمی را تغییر دهد و بتوانند مسئولیت کامل زندگی خود را به عهده بگیرند.

  • درمان حمایتی

این روش درمان مشاوره روانشناسی تلفنی، از راهنمایی و تشویق برای کمک به بیماران برای توسعه منابع خود استفاده می کند. به ایجاد عزت نفس، کاهش اضطراب، تقویت مکانیسم‌های مقابله و بهبود عملکرد اجتماعی و فردی کمک می‌کند. روان درمانی حمایتی به بیماران کمک می کند تا با مسائل مربوط به شرایط سلامت روانی خود مقابله کنند.

مشاوره تلفنی

مزایای مشاوره روانشناسی

۱. اثرات درمان برای طولانی مدت باقی می‌ماند.

یکی از مزایای بزرگ مشاوره روانشناسی ماندگاری طولانی مدت آن است؛ زیرا شما نه تنها روی مسائل و بحران‌های خود کار می‌کنید، بلکه ابزارهایی برای مدیریت و مقابله با مسائل را نیز توسعه می‌دهید که در طول زمان رشد می‌کنند.

۲. علائم فیزیکی مرتبط درمان می‌شوند.

مسائلی مانند ترومای روانی، یا حتی بی‌انگیختگی عمومی می‌توانند نشانه‌های جسمانی ایجاد کنند.همچنین می‌دانیم که افسردگی و اضطراب اثرات فیزیکی قابل توجه و گاهی ناتوان‌کننده دارند.  مراجعه به مشاوره روانشناسی یا کمک گرفتن از مشاوره روانشناسی تلفنی می‌تواند به بهبود و رفع این علائم جسمی کمک کنند.

۳. عواطف سرکوب شده حل می‌شوند.

جدی ترین آسیب صحبت نکردن این است که احساسات و آسیب‌های ابراز نشده ممکن است در طول زمان روی هم انباشته و منفجر شوند. حتی اگر دچار اختلال روانی نشوید، پردازش نکردن کامل وقایع و احساسات اغلب الگوهای فکری منفی ایجاد می‌کنند که می‌تواند به همه زمینه‌های زندگی شما راتحت تاثیر قرار دهند. بنابراین یادگیری نحوه پردازش آنها می‌تواند نحوه مدیریت و عملکرد شما را به روش‌های مختلف تغییر داده و عواطف و احساسات سرکوب شده را حل و آزاد کند.

۴. منفعل یا تهاجمی نخواهید بود.

در افرادی که عواطف خود را تجزیه و حل نکرده‌اند، احساساتی نظیر خشم اغلب به شیوه‌ای پرخاشگرانه یا منفعلانه بیان می‌شوند. مشاوره روانشناسی تلفنی یا حضوری به شما کمک می‌کند که احساسات خود را بدون پرخاش و حمله بیان کرده یا از سکوت و غیرمستقیم واکنش نشان دادن خودداری کنید.

۵. دیدگاه جدیدی نسبت به افراد دیگر به دست می‌آورید.

یکی دیگر از اثرات مشاوره روانشناسی این است که نه تنها به شما کمک می‌کند خودتان را بهتر بشناسید، بلکه به شما کمک می‌کند تا دیگران را نیز درک کنید.

۶. در مدیریت بحران‌های آینده بهتر عمل خواهید کرد.

از آنجایی که مشکلات کوچک و بزرگ در زندگی همه ما پیش می‌آیند، باید بیاموزیم که چگونه با آنها به شیوه‌ای سالم برخورد کنیم. برخورد و مدیریت بحران‌ها و چالش‌ها یک مهارت ضروری است که مشاوره روانشناسی به مرور زمان در اختیار ما قرار خواهد داد.

۷. می‌دانید که تنها نیستید.

مراجعه به مشاوره روانشناسی به خودی خود می‌تواند تسکین بزرگی باشد؛ زیرا می‌دانید که در حال انجام اقداماتی مفید در برابر چیزی هستید که شما را ناراحت می‌کند. همچنین دانستن اینکه یک پشتیبان دارید که می‌توانید هفته ای یک بار از آن کمک بگیرید، آرامش بخش است.

۹. تغییرات خوبی در مغز ایجاد می‌شود.

یکی از بهترین اثرات مشاوره روانشناسی تلفنی یا حضوری این است که می‌تواند تغییراتی در سطح مغز ایجاد کند. بسیاری از ما تنها دارو را به عنوان عامل ایجاد کننده تغییرات در مغز می‌دانیم؛ اما شواهد بسیار قانع کننده‌ای وجود دارند که گفتار درمانی نیز همین کار را می‌کند. در تصویربرداری مغز نشان داده شده است که روان درمانی، فعالیت قشر پیش پیشانی داخلی، قشر کمربندی قدامی، هیپوکامپ و آمیگدال را تغییر می‌دهد.

۱۰. دیگر نیازی به خوددرمانی نخواهید داشت.

خوددرمانی برای «مقابله» با مسائل روانی بسیار رایج است. اما خوددرمانی توانایی رسیدگی به آنچه در حال وقوع است را ندارد؛ فقط مسائل را پنهان می‌کند. ریشه یابی مسائل گذشته خود در مشاوره روانشناسی تلفنی یا حضوری، با گذشت زمان، نیاز به خوددرمانی را از بین می‌برد. وقتی دیگر با چیزهای منفی گذشته زندگی نمی‌کنید، نیاز به اجتناب از آنها ناپدید می‌شود.

۱۱. شما را در آموزش و تربیت نسل بعدی کمک می‌کند.

بهترین مزیت در مورد برخورد با مسائل خود این است که اگر بچه دارید، مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند راه‌های بهتری را به آنها بیاموزید و در مراحل رشد آنها سالمتر عمل کنید. والدین می‌توانند به فرزندان‌شان کمک کنند تا احساسات و افکارشان را از راه‌های سالم بیان، شناسایی و حل کنند.

نتیجه گیری

بسیاری از ما با این تصور بزرگ شده‌ایم که نباید احساسات درونی‌مان را نشان دهیم. باید آنها را زیر فرش پنهان کنیم. سرکوب درون، شاید بدترین کاری باشد که می‌توانیم در حق خودمان انجام دهیم. خنثی کردن احساسات و عدم رسیدگی به مسائل روانی – به ویژه دردهای جدی یا سوء استفاده در گذشته – می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. افسردگی به تنهایی یک بازیگر اصلی در بار جهانی بیماری، عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان و مسئول میلیاردها دلار خسارت در سال است. اگر به دنبال آرامش و سلامت روان هستید، از کمک‌های مشاوره روانشناسی تلفنی یا حضوری بهره بگیرید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *