ravan

مشاوره روانشناسی حضوری [10 مزیت مشاوره حضوری]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
مشاوره روانشناسی حضوری

مشاوره روانشناسی حضوری ، یک رابطه حرفه ای است که افراد، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف را برای دستیابی به اهداف سلامت روان، تندرستی، تحصیلات و شغلی توانمند می‌کند. مشاوره روانشناسی حضوری نوعی «گفتار درمانی» است‌ که افراد می‌توانند در مورد مسائل و مشکلاتی که در زندگی خود با آن مواجه هستند، صحبت کنند. در این مقاله به مشاوره آنلاین حضوری، انواع و مزایای آن و … اشاره شده است.

مشاوره روانشناسی حضوری

مشاوره روانشناسی حضوری می‌تواند فرصتی برای افراد فراهم کند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند، شنیده شوند و دیدگاه‌های جدیدی در مورد موقعیت و تجربیات خود به دست آورند. همچنین مشاوره روانشناسی می‌تواند به افراد کمک کند تا مسائل پیرامون خود را شفاف‌تر کنند.

انواع مشاوره  روانشناسی 

انواع بسیار زیادی از مشاوره روانشناسی حضوری وجود دارد. مهمترین آنها عبارتند از:

۱. مشاوره سلامت روان

مشاوره سلامت روان مسئول حمایت از افرادی است که دچار هر گونه ناراحتی عاطفی مانند ترس، اضطراب، افسردگی یا ناامیدی هستند‌. دلایل مختلفی برای مشاوره سلامت روان وجود دارد که ممکن است شامل غم و اندوه گسترده، مسائل خشم شدید، اعتیاد، مسائل خانوادگی، اختلالات خوردن و … باشد‌.

۲. مشاوره شغلی 

مشاوره شغلی به معنای ارائه راهنمایی‌های شغلی به افراد و نشان دادن مسیر صحیح به سمت یک شغل مناسب با توجه به زمینه‌های مورد علاقه و مهارت‌هایشان است‌.

۳. مشاوره توانبخشی 

فرآیند مشاوره توانبخشی به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند تا اهداف خود را محقق کنند و با مشارکت کامل در جامعه زندگی مستقلی داشته باشند‌.

۴. مشاوره رابطه 

مشاوره رابطه که به عنوان زوج درمانی نیز شناخته می‌شود، به افرادی کمک میکند که موضوعی جدی بر زندگی عاشقانه آنها تأثیر می‌گذارد‌.

۵. مشاوره برای سوءاستفاده

قربانی شدن در هر نوع سوء استفاده – کلامی، عاطفی یا فیزیکی – می‌تواند منجر به مسائلی شود که ممکن است تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد‌. مشاوره روانشناسی حضوری می‌تواند به قربانیان این فرصت را بدهد که کمک بگیرند و به عواقب روانی ناشی از سوءاستفاده در یک محیط امن رسیدگی کنند.

۶. مشاوره برای بیماری

ابتلا به یک بیماری طولانی مدت مانند سرطان یا زوال عقل می‌تواند دنیای هر کسی را زیر و رو کند. مشاوره روانشناسی حضوری می‌تواند به مبتلایان کمک کند تا با بیماری خود کنار بیایند و در عین حال حمایت عاطفی و مکانیسم‌های مقابله‌ای را ارائه دهند.

۷. مشاوره تروما

تأثیر روانی هر تروما (ضربه عاطفی یا فیزیکی) می‌تواند سال‌ها پس از رویداد ادامه داشته باشد‌. در مشاوره حضوری، قربانیان تروما تشویق می‌شوند تا احساسات خود را در مورد حادثه بررسی کنند و ببینند چگونه می‌توان آنها را حل کرد یا تغییر داد.

۸. مسائل دیگر

احساس استرس ، اضطراب و عزت نفس پایین در جامعه امروزی بسیار رایج شده است‌. مشاوره حضوری می‌تواند توصیه‌های عملی برای غلبه بر این نوع مسائل ارائه دهد، و همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا ناامیدی و احساسات خود را تخلیه کنید.

مشاوره روانشناسی حضوری

مزایای مشاوره روانشناسی حضوری

سختی‌ها در زندگی گریزناپذیر هستند و همه ما می‌توانیم در این سختی‌ها به دنبال کمک و حمایت باشیم. مشاوره حمایت و کمکی‌است که در سختی ها و تاریکی‌ها به آن نیاز داریم. مهمترین مزایای مشاوره روانشناسی حضوری عبارتند از:

۱. فرصتی برای خودکاوی و کشف خود

مراجعه به مشاوره حضوری این فرصت را برای شما فراهم می کند تا در مورد خود بیاموزید و درک شخصیت، ارزش ها و باورهای خود را به دست آورید. مشاوره روانشناسی حضوری به شما اجازه می دهد تا خودآگاهی و بینش لازم نسبت به نقش خود در مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید را به دست آورید و متوجه شوید کلید حل این بحران‌ها، تغییر است. این شما را می کند تا سفری شخصی به سمت رشد شخصی را آغاز کنید.

مشاوره به شما کمک می‌کند تا سفری به سوی رشد شخصی داشته باشید.

۲. دریافت پشتیبانی و اعتبار سنجی

مشاوران می کوشند محیطی امن، بدون قضاوت، گرم و دلسوز را برای مراجعان ارائه دهند تا برای  بازگوی مسائل شخصی احساس راحتی کنن.  ویژگی اصلی اکثر مشاوران شامل همدلی، توجه مثبت بدون قید و شرط و اصالت است. بنابراین، مشاوره آنلان حضوری، جایی است که لازم نیست نگران قضاوت شدن، تمسخر یا سرکوب شدن باشید.

۳. کمک به تغییر رفتارها و عادت‌های ناسالم

مشاوره می تواند به آگاهی و کنترل افکار، احساسات و رفتارهایی که در چرخه‌ای بی پایان از خودشکستگی می چرخد، ​​کمک کند. با آگاهی، می‌توانید بیاموزید که چه مراحلی برای انجام اقدامات لازم است و کنترل رفتارهای خود را به‌منظور افزایش تغییرات مثبت بیشتر به دست آورید.

۴. افزایش عزت نفس و پذیرش بیشتر

بسیاری از ما در طول زندگی خود نوعی ناامنی در مورد ظاهر، مهارت ها یا ویژگی های شخصیتیمان را تجربه کرده ایم. تمرکز بر جنبه های منفی خود می تواند ما را نسبت به ویژگی های مثبتی که داریم، بی‌توجه کند. همه ما ممکن است چیزی را در مورد خودمان دوست نداشته باشم، از طریق مشاوره روانشناسی حضوری، می‌توانیم یاد بگیریم و عیب‌ها را به عنوان بخشی از انسان بودن بپذیریم.

۵. راهنمایی در یافتن هدف

معنای بزرگتر زندگی چیست؟ پاسخ به این سوال برای هر فرد متفاوت از دیگری است. برای کسانی که در یک بحران وجودی یا در غم از دست دادن موقتی هویت خود هستند، این سوال ممکن است بی‌پاسخ بماند. مشاوره حضوری کمک می‌کند تا ز طریق کاوش در ارزش‌ها، باورها، علایق و خاطرات بتوان هدف، اشتیاق و معنای زندگی را دوباره کشف کرد.

۶. بیان و مدیریت بهتر احساسات

مشاوره می‌تواند به ما در شناسایی، پیدا کردن و تنظیم بهتر احساساتمان کمک کند. با توجه به تأثیر محرک‌ها، درک مقابله با ناسازگاری و مدل‌سازی موقعیت‌های مرتبط، می‌توانیم بیاموزیم که احساس خود را به روشی سالم بیان کرده و با آن کنار بیاییم. به این ترتیب می توان از تشدید عواقب منفی که ممکن است منجر به رفتارهای ناسالم شوند، جلوگیری کرد.

۷. حضور در محیطی امن

مشاوره روانشناسی حضوری محیطی امن برای درمان همراه با اطلاعات مربوط به سلامت روان، رابطه‌ و … فراهم می‌کند. گاهی اوقات لازم است چیزهایی را که در ذهنمان هستند را بازگو کنیم، اما می‌ترسیم. مشاوره محرمانه بودن و عدم قضاوت را تضمین می کند.

۸. پرورش امید، انگیزه و تحریک

چه به طور کامل ناامید باشید یا فقط به کمی تقویت نیاز داشته باشید، مشاوره روانشناسی حضوری می تواند کمک کننده باشد. بدون امید یا انگیزه، زندگی ما به سمت فروپاشی می‌رود. مشاوران می توانند برای تقویت امید به آینده، روابط آینده و زندگی به ما کمک کنند.

۹. آموختن مهارت‌های زندگی

تعداد نامحدودی از مهارت‌ها وجود دارد که می توانید از طریق مشاوره یاد بگیرید که در زندگی روزمره مفید هستند. مشاوره فضایی است برای یادگیری مهارت های حل مسائل و حل تعارض، مهارت های ارتباطی و بین فردی.

۱۰. کاهش هزینه‌های پزشکی

بین سلامت جسمی و روانی رابطه مستقیمی وجود دارد. اغلب، زمانی که افراد شرایط زمینه‌ای سلامت روان را درمان می‌کنند یا برای کمک به تنظیم احساسات و بهبود خلق، مشاوره روانشناسی حضوری دریافت می‌کنند، سلامت جسمانی نیز بهبود می‌یابد.

مطالعه‌ای نشان داده است که درمان روان‌شناختی در میان افراد مبتلا به بیماری‌های فیزیکی مزمن در گروه‌های کوچک، هزینه‌های مراقبت پزشکی را کاهش می‌دهد.

انواع درمان‌ها در مشاوره روانشناسی

طیف وسیعی از رویکردها یا روش‌های درمانی مختلف وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد‌. نوع درمان مورد استفاده به ترجیحات مشاور شما، مسائلی که با آن روبرو هستید و ویژگی‌های فردی شما بستگی دارد. انواع رایج‌تر درمان عبارتند از:

  • هنر درمانی
  • رفتار درمانی
  • درمان شناختی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR)
  • درمان‌های انسان گرایانه
  • روانکاوی

فرآیند مشاوره روانشناسی حضوری

زمانی که فردی به دنبال مشاوره حضوری می‌رود، از مشکلاتی اعم از مسائل روانی، مشکلات عاطفی یا مشکلات خانوادگی و … رنج می‌برد‌. فرایند مشاوره شتابزده نیست، بلکه شامل یک ارزیابی سیستماتیک است. 

فرآیند مشاوره شامل یک رویکرد گام به گام است و مشاور آن را به گونه ای انجام می‌دهد تا مطمئن شود که مراجع با این روند راحت است‌. پنج مرحله حیاتی مشاوره روانشناسی حضوری عبارتند از:

۱. ایجاد رابطه گرم

هنگامی‌که برای بحث در مورد مشکلات خود به مشاور مراجعه می‌کنید، او ابتدا روی ایجاد یک رابطه گرم و اعتماد متقابل تمرکز می‌کند تا مطمئن شود در هنگام صحبت در مورد مشکلاتی که با آن روبرو هستید تردید نکنید‌.

۲. تجزیه و تحلیل

بخش دوم فرآیند مشاوره، ارزیابی است‌. در این مرحله، مشاور یا درمانگر شما را تشویق می‌کند تا در مورد مشکلات خود با جزئیات صحبت کنید و ریشه‌های مشکل را دریابید‌. هنگامی‌که مشکل به دقت ارزیابی شد، هدف ثابت می‌شود‌.

۳.  تعیین هدف

پس از ارزیابی کامل مشکلات، اکنون بخش مهمی‌ از هدف گذاری فرا می‌رسد‌. با در نظر گرفتن مسائلی که با آن روبرو هستید، مشاور یک هدف را  برای درمان یا پیشرفت تعیین می‌کند‌.

۴. برنامه برای اقدام

مشاور یک اقدام را برای شما برنامه ریزی می‌کند تا نتایج را ببینید‌. هنگامی‌که برنامه را برای درمان یا بهبود مورد نظر طی کردید، مشاور پیشرفت شما را ارزیابی می‌کند‌.

۵. غلبه بر مشکل

پس از اینکه برنامه را دنبال کردید، نتایج حاصله در نظر گرفته می‌شود‌. اگر به نظر رسید که همه چیز در مسیر درست پیش می‌رود و شما احساس آرامش می‌کنید، برای ادامه جلسات یا پایان‌دادن به آن با مشاور خود تصمیم می‌گیرید.

مشاوره حضوری

قالب‌های مشاوره روانشناسی

فرمت‌های مختلفی وجود دارد که جلسات مشاوره از طریق آنها انجام می‌شود، مراجع مختار است قالبی را انتخاب کند که به بهترین شکل با نیازهایش مطابقت داشته باشد‌. در زیر فرمت‌های مشاوره محبوبی که مردم بیشتر به آن علاقه دارند، آورده شده است:

۱. مشاوره حضوری

جلسات مشاوره حضوری در اتاق مشاور برگزار می‌شود، جایی که شما پس از تعیین قرار ملاقات حضوری با مشاور خود ملاقات می‌کنید تا در مورد مشکلاتتان صحبت کنید‌. مشاوره روانشناسی حضوری یکی از محبوب ترین فرمت‌های مشاوره است.

۲. مشاوره گروهی

مشاوره گروهی قالبی از مشاوره روانشناسی حضوری برای پیوستن به گروهی است که مشکلی مشابه شما دارند. پیوستن به چنین گروهی به شما کمک می‌کند یک شبکه پشتیبانی قوی ایجاد کنید‌. با این حال، اگر می‌خواهید روی مشکل خود تمرکز کنید، جلسات حضوری فردی بهتر است‌.

۳. مشاوره تلفنی

مشاوره تلفنی برای افراد پرمشغله‌ای که ممکن است حضور در دفتر مشاور برایشان مشکل باشد، بهترین انتخاب است‌.

۴. مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاين كه از طريق ايميل، تماس تصویری و … انجام می‌شوند، برای افرادی که توانایی یا علاقه برای شرکت در جلسات حضوری را ندارند، بسیار محبوب شده است‌.

نتیجه‌گیری

مشاوره برای مقابله با طیف وسیعی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است با آنها روبرو شوید استفاده می‌شود. مشاوره روانشناسی حضوری می‌تواند فرصتی برای ارزیابی مجدد یا تعیین اهداف جدید در زندگی شما فراهم کند و به شما کمک کند تا وضوح و جهت گیری مناسبی به دست آورید. به همین دلیل است که می‌توان در همه زمینه‌ها و در هر شرایط روحی، مکانی و سنی از کمک های مشاوره برای بهبود کیفیت زندگی بهره برد.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *