ravan

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج [10 مزیت مشاوره قبل از ازدواج]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج شکلی از زوج درمانی است که می‌تواند به شما و همسر آینده‌تان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید‌. مشاوره ازدواج به افرادکمک می‌کند تا در مورد موضوعات مهم، از مسائل مالی گرفته تا فرزندآوری، بحث کنند. همچنین می‌تواند به شناسایی بحران‌های احتمالی کمک کند و شما و شریک زندگی‌تان را برای مدیریت چالش‌ها و بحران‌های آینده آماده کند. در این مقاله به مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج، روند مشاوره، مزایا و … اشاره شده است.

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج، نوعی درمان تخصصی است که معمولاً توسط درمانگران ازدواج و خانواده ارائه می‌شود و برای همه زوج‌هایی که به تعهد طولانی مدت مانند ازدواج فکر می‌کنند، سودمند است‌. به طور معمول، هدف از مشاوره قبل از ازدواج، شناسایی و رسیدگی به هر زمینه بالقوه تعارض در یک رابطه قبل از تبدیل آن مسائل به نگرانی جدی، و آموزش راهبردهای موثر برای بحث و حل تعارض است. در واقع مشاوره پیش از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا طرحی برای زندگی مشترک خود ایجاد کنند‌.

انواع مشاوره قبل از ازدواج

انواع مختلفی از مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج وجود دارد که بسیاری از آنها را می‌توان به طور جهانی در هر مرحله از رابطه به کار برد‌. مهمترین انواع مشاوره قبل از ازدواج عبارتند از:

  • روش گاتمن

روش گاتمن شامل یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگیتان و سپس استفاده از یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به مشکلات و درگیری‌هاست‌. این روش مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج، در درمان با هدف بهبود کیفیت دوستی بین شما و شریک زندگی‌تان، افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله مفید است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند‌.

  • درمان عاطفی متمرکز (EFT)

درمان عاطفی متمرکز، نوعی درمان کوتاه مدت است‌ که هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین شما و همسر آینده‌تان است که منجر به ارتباط بهتر و رابطه قوی‌تر می‌شود.

  • زوج درمانی روان پویا

زوج ‌درمانی روان‌پویشی مسائل اساسی را بررسی می‌کند‌. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند صمیمیت، عشق، قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید‌.

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج

فرایند مشاوره قبل از ازدواج

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه یا با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می‌شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگیتان را به اشتراک بگذارید تا به روشن کردن انتظارات و انگیزه‌های شما در رابطه کمک کند. به طور کلی فرایند مشاوره قبل از ازدواج بدین صورت است:

مرحله اول: ارزیابی شما و شریک زندگیتان

مشاوره قبل از ازدواج اغلب از شما و شریک زندگیتان می خواهد که پرسشنامه‌ای را جداگانه پر کنید تا مشخص شود که چه احساسی نسبت به یکدیگر دارید و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید. این پرسشنامه‌ها می تواند به مشاور شما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه های سازگاری و زمینه‌های مشکل بالقوه شما را شناسایی کند .

مشاور شما همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در طول جلسات مشاوره ارزیابی می کند و از این بینش‌ها برای هدایت دوره درمان استفاده می‌کند.

مرحله دوم: به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج می‌تواند شامل «شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد.

مرحله سوم: بحث پیرامون موضوعات مهم

در مرحله سوم از مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج، مشاور فرصتی را برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می‌کند، از جمله:

  • امور مالی

پول و مسائل اقتصادی زندگی مشترک می‌تواند یک موضوع استرس‌زا و بحث برانگیز برای زوج‌های متاهل باشد، بنابراین تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت امور مالی پیش از ازدواج می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند‌.

  • باورها، ارزش‌ها و مذهب

یکی از مباحث مهم در مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج، به اشتراک گذاشتن عقاید، ارزش‌ها و احساسات مذهبی با شریک زندگیتان است که می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند‌. شما همچنین می‌توانید در مورد پیامدهای این جنبه‌ها در زندگی روزمره خود صحبت کنید.

  • نقش‌ها در ازدواج

مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگیتان انتظار دارید، در مشاوره روانشناسی ازدواج صحبت کنید تا از درگیری‌های آینده جلوگیری کنید‌.

  • فعالیت‌ها و زمان صرف شده با یکدیگر

شما و شریک زندگیتان باید در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با یکدیگر و همکاری در فعالیت‌های مشترک صحبت کنید.

  • فرزندآوری

گاهی زوج‌ها پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد تمایل یا عدم تمایل به فرزندآوری با یکدیگر موافق نیستند‌. تصمیم‌گیری در مورد تمایل طرفین به فرزندآوری، اهمیت مسائل دینی در تربیت کودکان و سیستم تربیتی هر یک از والدین موضوعات مهمی است که در مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج به آنها پرداخته می‌شود.

  • روابط خانوادگی

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما فرصت دهد تا در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده شریک زندگیتان صادق باشید.

مزایای مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا زمینه ایجاد یک رابطه قوی و سالم را فراهم کنید و احتمال یک ازدواج پایدار و رضایت بخش را افزایش دهید‌. مهمترین مزایای مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج عبارتند از:

۱. شما می‌توانید به روشی عمیق تر با یکدیگر آشنا شوید.

ممکن است فکر کنید همه چیزهایی را که باید در مورد شریک زندگی خود بدانید، می‌دانید؛ اما در مشاوره قبل از ازدواج از کشف چیزهای جدید و جالب در مورد دوران کودکی، زندگی خانوادگی یا علایق شخصی همسر آینده‌تان شگفت زده خواهید شد.

مشاوره قبل از ازدواج راهی به شما می‌دهد تا بتوانید نحوه‌ی تاثیر روابط گذشته، تجربیات خانوادگی و سایر عوامل را در شکل‌گیری هویت هر یک درک کنید. شما می‌توانید دریابید که نقاط دردناک هویت و زندگی همسرتان کجاست و در چه موقعیت‌هایی نیاز به حمایت بیشتری دارد.

۲. شما می‌توانید مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله را یاد بگیرید.

دعوا کردن بخشی طبیعی از یک رابطه سالم است‌. با این حال، نحوه بحث کردن شما مهم است. در مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج، قوانین دعوا کردن سالم را می‌آموزید.  هدف از مشاوره این نیست که از تعارض جلوگیری کنیم؛ بلکه تعارضات را در آغوش می‌گیریم و با آنها مقابله می‌کنیم‌.

“راز یک رابطه سالم مدیریت تعارض است نه پیشگیری از تعارض.”

۳. شما می‌توانید صمیمیت خود را تقویت کنید.

در مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه صمیمیت را در رابطه خود از طریق درک نحوه برخورد با احساسات خود و همسر آینده‌تان مدیریت کنید‌.

مشاوره قبل از ازدواج

۴. می‌توانید یاد بگیرید که تفاوت‌های خود را حل کنید.

همه ما انسانها تفاوت‌هایی داریم؛ با این حال، گاهی اوقات این تفاوت‌ها باعث ایجاد شکاف در روابطمان می‌شود‌. مشاوره قبل از ازدواج به حل این پیچیدگی‌های ناشی از تفاوتها کمک می‌کند.

“کلید یک ازدواج شاد این است که تفاوت‌های شخصیتی خود را با دیگری درک کنید و اجازه دهید تفاوت‌ها در راستای رابطه شما کار کنند نه بر علیه آن.”

۵. شما می‌توانید انتظارات خود را تنظیم کنید.

همه ما عمیقاً در مورد چگونگی مدیریت بخش‌های بزرگ زندگی مانند پول، رابطه جنسی، عاشقانه‌ها، تربیت فرزند و … اعتقادات متفاوتی داریم‌. مشاوره قبل از ازدواج راهی به ما می‌دهد تا انتظارات خود را با هم کشف کنیم و اگر آنها با یکدیگر همپوشانی ندارند، انتظاراتمان را از یکدیگر مجدد تنظیم کنیم.

۶. نحوه مدیریت امور مالی را می‌آموزید.

مشاوره قبل از ازدواج ملاقات با مشاور مالی نیست، اما می‌تواند به شما در برقراری ارتباط بهتر پیرامون موضوعات حساس و مهم مانند پول کمک کند.

۷. روی جنبه‌های مثبت تمرکز کنید.

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه‌های مثبت رابطه خود تمرکز کنید و آنها را گسترش دهید.

۸. رفتارهای ناکارآمد را اصلاح کنید.

محیط بی‌طرف و امن مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج می‌تواند رفتارها و الگوهای  ناسالم در یک رابطه را شناسایی کرده و به شما در اصلاح آنها کمک کند.

۹. می‌توانید فرایند تصمیم‌گیری را توسعه دهید.

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فرآیندهای تصمیم گیری سالم و عادلانه برای هر یک از شما و مفید برای زندگی مشترکتان را توسعه دهید.

۱۰. می‌توانید ترس‌های مربوط به ازدواج را کاهش دهید.

اگر شما یا شریک زندگیتان در مورد ازدواج و زندگی زناشویی مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مهم بحث کنید و برای مدیریت نگرانی‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

هدف از مشاوره قبل از ازدواج این است که به شما و شریک زندگیتان فرصتی برای گفتگو و ایجاد مهارت‌های لازم برای ایجاد یک پایه محکم برای زندگی مشترکتان بدهد‌. مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج به شما امکان می‌دهد تا مسائل را قبل از اینکه ترمیم آنها سخت‌تر شود، حل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که زوج‌هایی که مشاوره روانشناسی ازدواج دریافت می‌کنند، 30 درصد کمتر از زوج‌هایی که هیچ مشاوره ای دریافت نمی‌کنند، از یکدیگر جدا می‌شوند. علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا نگرش مثبتی را در مورد کمک گرفتن در رابطه خود ایجاد کنند‌.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *