ravan

مشاوره روانشناسی نوجوان [10 رویکرد عملی برای والدین]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
مشاوره روانشناسی نوجوان

مشاوره روانشناسی نوجوان به نیازهای سلامت روانی منحصر به فرد نوجوانان (افراد بین ۱۰ تا ۱۹ سال) اشاره دارد. نوجوانان گروهی متمایز هستند که دیگر کودک نیستند اما هنوز بزرگسال هم نشده‌اند و به همین دلیل نیازهای منحصر به فردی دارند. مشاوره روانشناسی نوجوان به معنای در نظر گرفتن نیازهای خاص فردی است که مغز او از مرحله کودکی گذشته است اما به طور کامل بزرگسالی بالغ نشده است. در این مقاله به دوره نوجوانی و بلوغ، احساسات و مغز نوجوانان و مشاوره روانشناسی نوجوان اشاره شده است.

مشاوره روانشناسی نوجوان

نوجوانی مرحله انتقال از کودکی به بزرگسالی است که بین سنین ۱۰ تا ۱۹ سالگی رخ می‌دهد. نوجوانی می‌تواند هم زمان سرگردانی و هم کشف باشد. نوجوان همزمان با تعریف استقلال و هویت شخصی، ممکن است با انتخاب‌های دشواری در مورد تحصیلات، دوستی، تمایلات جنسی، هویت جنسی، مواد مخدر و الکل مواجه شود.

بیشتر نوجوانان دیدگاه نسبتاً خود محوری نسبت به زندگی دارند. حالت ذهنی که معمولا با افزایش سن از بین می‌رود. آنها ممکن است با ناامنی‌ها و احساس قضاوت شدن دست و پنجه نرم کنند. روابط با اعضای خانواده اغلب به گروه همسالان، علایق عاشقانه و ظاهر تبدیل می‌شود که نوجوانان در این دوران اهمیت فزاینده ای را درک می‌کنند.

این گذار به طور طبیعی می‌تواند به اضطراب در مورد رشد فیزیکی، روابط متحول با دیگران و جایگاه فرد در دنیای بزرگتر منجر شود.اضطراب خفیف و سایر چالش‌ها معمولی هستند، اما شرایط سلامت روانی جدی نیز در دوران نوجوانی ظاهر می‌شوند.پرداختن به یک اختلال در مراحل اولیه می‌تواند به اطمینان از بهترین نتیجه ممکن کمک کند.

انواع مشاوره روانشناسی نوجوان

هنگامی که فرزند شما به مشاوره روانشناسی نوجوان مراجعه می‌کند، در اولین مرحله درمان، درمانگر اطلاعاتی در مورد تاریخچه شخصی نوجوان، پیشینه پزشکی، درک سطح فعلی عملکرد و درک او جمع آوری می‌کند. دلیل اصلی کسب و طبقه بندی این اطلاعات، تدوین اهداف درمانی در مشاوره روانشناسی نوجوان است.

مشاوره نوجوان نوعی درمان روانپزشکی است که شامل گفتگوها و تعاملات درمانی بین یک درمانگر و یک نوجوان یا خانواده است. روان درمانی می‌تواند به نوجوانان و خانواده‌ها کمک کند تا مشکلات را درک کرده و حل کنند، رفتار خود را اصلاح کنند و تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنند. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که شامل رویکردها، تکنیک‌ها و مداخلات مختلفی می‌شود. گاهی اوقات، ترکیبی از رویکردهای روان درمانی مختلف ممکن است مفید باشد. در برخی موارد، ترکیب دارو با روان درمانی ممکن است موثرتر باشد.

انواع روان درمانی نوجوانان

انواع مختلفی از روان‌درمانی در مشاوره روانشناسی نوجوان ارائه می‌شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • درمان پذیرش و تعهد  (ACT)

این روش درمان در مشاوره روانشناسی نوجوان به آنها کمک می‌کند تا احساسات درونی خود را درک کرده و بپذیرد. درمانگران درمان پذیرش و تعهد به کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند تا از درک عمیق‌تر خود استفاده کنند و متعهد شوند که سمت جلو حرکت می‌کنند.

  • رفتار درمانی شناختی (CBT) 

این روش درمان در مشاوره نوجوان با بررسی الگوهای نادرست تفکر به بهبود خلق و خوی، اضطراب و رفتار نوجوانان کمک می‌کند. درمانگران رفتار درمانی شناختی به نوجوانان می‌آموزند که افکار باعث ایجاد احساسات و خلق و خوی می‌شوند و می‌توانند بر رفتار تأثیر بگذارد.

در طول CBT، نوجوان یاد می‌گیرد که الگوهای فکری مضر را شناسایی کند. سپس درمانگر به کودک کمک می‌کند تا این تفکر را با افکاری جایگزین کند که منجر به احساسات و رفتارهای مناسب تر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که CBT می‌تواند در درمان انواع بیماری‌ها از جمله افسردگی و اضطراب موثر باشد.اشکال تخصصی CBT نیز برای کمک به کودکان در مواجهه با تجربیات آسیب زا ایجاد شده است.

  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

این روش را می‌توان برای درمان نوجوانان بزرگتری که دارای احساسات/افکار مزمن خودکشی هستند، درگیر رفتارهای عمدی خودآزاری یا دارای اختلال شخصیت مرزی هستند، استفاده کرد. رفتار درمانی دیالکتیکی بر مسئولیت پذیری در قبال مشکلات تأکید می‌کند و به نوجوان کمک می‌کند تا نحوه برخورد با تعارض و احساسات منفی شدید را بررسی کند.

  • خانواده درمانی

خانواده درمانی بر کمک به عملکرد خانواده به روش‌های مثبت و سازنده تر از طریق بررسی الگوهای ارتباطی و ارائه حمایت و آموزش متمرکز است. جلسات خانواده درمانی می‌تواند شامل کودک یا نوجوان همراه با والدین باشد.

  • درمان بین فردی (IPT) 

درمان بین فردی در مشاوره روانشناسی نوجوان ، یک درمان مختصر است که به طور خاص برای افسردگی ایجاد و آزمایش شده است، اما برای درمان انواع دیگر شرایط بالینی و مشاوره روانشناسی افسردگی نیز استفاده می‌شود. درمانگران IPT بر چگونگی تأثیر رویدادهای بین فردی بر وضعیت عاطفی فرد تمرکز می‌کنند.

  • درمان مبتنی بر ذهنی سازی (MBT) 

شامل کار با کودکان و نوجوانانی است که با آنچه هستند، مبارزه می‌کنند.

  • درمان تعاملی والدین با کودک (PCIT)

به والدین و کودکانی که با مشکلات رفتاری یا ارتباط دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک می‌کند. در این روش از مشاوره روانشناسی نوجوان والدین با فرزند خود تعامل دارند؛ در حالی که درمانگران خانواده را به سمت تعاملات مثبت راهنمایی می‌کنند.

  • درمان حمایتی

به نوجوانان برای مقابله با استرس، شناسایی رفتارهای مفید و غیر مفید و بهبود عزت نفس کمک می‌کند. روان درمانی یک راه حل سریع یا یک پاسخ آسان نیست. مشاوره روانشناسی نوجوان یک فرآیند پیچیده و غنی است که به مرور زمان می‌تواند علائم را کاهش دهد، بینش ایجاد کند و عملکرد و کیفیت زندگی نوجوان را بهبود بخشد. گاهی اوقات، ترکیبی از رویکردهای روان درمانی مختلف ممکن است مفید باشد. در برخی موارد، ترکیبی از دارو و روان درمانی ممکن است مؤثرترین باشد

روانشناسی نوجوانان در چه زمینه‌هایی کمک می‌کند؟

طبیعی است که نوجوانان در روند گذار از کودکی به جوانی با مشکلاتی مواجه شوند. روانشناسی نوجوان به مسائل مهمی‌ می‌پردازد که می‌تواند تأثیری ماندگار بر زندگی نوجوان داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از استقلال، تمایلات جنسی، مصرف مواد مخدر و روابط با همسالان.

وقتی نوجوانان این مرحله هیجان انگیز و چالش برانگیز رشد را پشت سر می‌گذارند، ممکن است به کمک روانشناسان نوجوان نیاز داشته باشند تا بتوانند این مسائل را به روش‌های مثبت حل کنند. همانطور که آنها این تجربیات را پشت سر می‌گذارند، معمولا یاد می‌گیرند که چگونه با موقعیت‌های دشوار کنار بیایند و بنابراین مستقل تر می‌شوند.

زمینه‌های مشاوره روانشناسی نوجوان

  • رشد فیزیکی/جنسی
  • توسعه شناختی
  • رشد عاطفی
  • پیشرفت اخلاقی
  • هویت نوجوان
  • استقلال
  • جنسیت
  • استفاده مواد مخدر
  • روابط همسالان
  • افسردگی
  • اختلال بدشکلی بدن
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات خلقی
  • روان‌گسیختگی
  • بیش فعالی
  • اوتیسم

اگر نوجوانی مشکوک به هر یک از این شرایط باشد، حمایت یک متخصص بهداشت روان و مراجعه به مشاوره روانشناسی نوجوان توصیه می‌شود. برخورد ماهرانه با این مشکلات در دوران نوجوانی نه تنها به آن‌ها کمک می‌کند تا سال‌های پرتلاطم نوجوانی را پشت سر بگذارند، بلکه به آن‌ها فرصتی برای آینده‌ای بهتر می‌دهد زیرا درک خود و مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم را یاد می‌گیرند که می‌توانند در بزرگسالی به همراه داشته باشند.

مشاوره روانشناسی نوجوان

رویکردهای عملی برای حمایت از نوجوانان

۱. در مواجهه با نوجوانان، آرام باشید.

در مواجهه با رفتارها و سیگنال‌های گیج‌کننده از سوی فرزند نوجوانتان تا جایی که می‌توانید آرام باشید و با او ارتباط برقرار کنید. هر چه شما آرامتر بمانید، نوجوانتان نیز آرامتر خواهد بود.

۲. برای فرزندتان زمان بگذارید.

هر روز زمانی را اختصاص دهید تا فرزند نوجوان شما در مورد علایق خود صحبت کند، حتی اگر این علایق با آنچه شما می‌خواهید، مطابقت نداشته باشند.

۳. تعامل مثبت داشته باشید.

در مشاوره روانشناسی نوجوان ، به یاد داشته باشید تعاملات مثبت بخش‌های فکری و استدلالی مغز نوجوانان را بیشتر توسعه می‌دهد و در عین حال واکنش‌های تکانشی، فرار و منفعل بودن آنها را کاهش می‌دهد.

۴. از زبان بدن مناسب استفاده کنید.

سعی کنید زبان بدن خود را تا حد امکان آرام و واضح نگه دارید و با آرامش بیان کنید که چه احساسی دارید. به یاد داشته باشید که نوجوان شما ممکن است برای خواندن چهره‌ یا زبان بدن شما مشکل داشته باشد و ممکن است احساسات یا اهداف شما را اشتباه تفسیر کند.

۵. برای ارتباط برقرار کردن، به دنبال زمان مناسب باشید.

سعی نکنید وقتی نوجوانتان ناراحت یا عصبانی است با او بحث و استدلال کنید. به دنبال زمانی باشید که نوجوان آرام و خونسرد است تا بتوانید به جای ارتباط تهاجمی، ارتباط سالم و سازنده برقرار کنید.

۶. به نوجوانی خودتان فکر کنید.

به تجربه خود در دوران نوجوانی و زمان‌هایی که تصمیمات اشتباهی گرفته اید، فکر کنید. این به شما کمک می‌کند تا با نوجوانتان همدردی کنید و شما را تشویق می‌کند که در مورد اعمال او به جای عصبانیت و سرزنش، کنجکاو باشید.

۷. اشتباهات فرزندتان را بپذیرید.

در مشاوره نوجوان ، اشتباهات نوجوانان را بپذیرید و به نوجوان خود و خودتان اطمینان دهید که اشتباهات بخشی عادی از زندگی هستند. به جای توبیخ یا سرزنش، به فرزندتان کمک کنید تا برای جبران اشتباه خود به دنبال راه حلی درست باشد.

۸. شنونده باشید.

گوش دادن ابزاری قدرتمند و در عین حال کمتر مورد توجه قرار گرفته است. والدین اغلب به سمت دستورالعمل‌ها و راه حل‌ها گرایش پیدا می‌کنند، اما کنار گذاشتن این تمایلات و گوش دادن به سخنان نوجوان می‌تواند رابطه را تقویت کند .قبل از اینکه وارد مباحثه با نوجوانان شوید، ابتدا گوش دهید. سپس برای نظر دادن نیز به جای ارائه حقایق قاطعانه، احساس و نظر شخصی خود را بیان کنید.

۹. فرزندتان را آگاه کنید.

یکی از مؤلفه‌های مهم برقراری ارتباط با نوجوانان کمک به آنها برای درک چیزی است که در این دوره تجربه می‌کنند. در مشاوره نوجوان ، توضیح اینکه چگونه بدن آنها تغییر می‌کند می‌تواند اضطراب نوجوانان را کاهش دهد. فراتر از تغییرات فیزیکی، والدین می‌توانند در مورد تغییرات اجتماعی و سبک زندگی که با نوجوانی همراه است گفتگو کنند.

۱۰. نسبت به دوستان و سرگرمی‌های فرزندتان مشتاق باشید.

ایجاد یک هویت مستقل در دوران نوجوانی مستلزم آزمایش روابط و فعالیت‌های جدید در عین به دست آوردن فضایی امن از سمت والدین است. در مورد علایق جدید نوجوان خود سوال بپرسید. مشتاق آشنایی و خوش‌امد گویی به دوستان فرزندتان باشید. دوستی در نوجوانی بسیار حساس و تاثیرگذار است. هرچقدر که شما به کمک روش‌های سالم، در جریان دوستی‌های فرزندتان باشید، احتمال ضربه دیدن را کمتر می‌کنید.

مشاوره نوجوان

نتیجه گیری

مشاوره روانشناسی نوجوان به نوجوانان کمک می‌کنند تا با مشکلاتی مانند مسائل مربوط به روابط، فروپاشی خانواده، غم و اندوه، تروما، استرس، افسردگی یا اضطراب مقابله کنند. روانشناسان در تلاشند تا مهارت‌های نوجوان را برای مقابله بهتر با مشکلات زندگی توسعه دهند. این توسعه ممکن است شامل کمک روانشناس به فرد برای ایجاد عزت نفس بیشتر یا تغییر نحوه نگرش او به خود یا بررسی دلایل رفتار فرد برای یافتن راه‌های سالم‌تر و مفیدتر برای مقابله با ناراحتی‌اش باشد. شما برای کمک به نوجوان خود می‌توانید از مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری بهره بگیرید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *