ravan

وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی [33 وظیفه زن در ازدواج]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی

امروزه وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی نسبت به گذشته سوال پررنگ‌تری است. تغییرات دنیای مدرن، تغییر در موقعیت‌های اقتصادی-اجتماعی خانواده و همچنین تغییر در وضعیت نیروی کار موجب تنظیم مجدد نقش‌های جنسیتی در ازدواج است. در این مقاله به وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی اشاره شده است.

وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی

ازدواج پیوند زن و مردی است که متعهد به ساختن یک زندگی مشترک هستند. در وهله اول، ازدواج اتفاقی منحصر به فرد برای هر زوج و انسان است؛ بنابراین زوج ها آزادند که تصمیم بگیرند چه نقشی را می توانند در زندگی مشترک ایفا کنند.

وظایف زن در ازدواج

برخی از مهمترین وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی وجود دارند که می توانند نقشه راه زوج ها باشند. باید بدانید که به عنوان یک همسر یا شریک زندگی (یک زن)، باید از نظر روحی، ذهنی، عاطفی و جسمی روی خود سرمایه گذاری کنید تا بتوانید با حداکثر ظرفیت عمل کنید و فرسوده نشوید. مهمترین وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی عبارتند از:

۱. عشق خود را ابراز کنید.

یکی از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی، دوست داشتن و عشق نسبت به همسر است. البته دوست داشتن به تنهایی کافی نیست. یک رابطه با ابراز عشق در کنار سایر احساسات رشد می کند. پس اگر شوهرتان را دوست دارید ، به او نشان دهید که چقدر برای شما ارزش دارد.

۲. با همسرتان ارتباط برقرار کنید.

در هر رابطه ای، ارتباط حیاتی است و ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نیست. ارتباط آزاد در ازدواج به این معناست که به شوهرتان بگویید چه فکری می کنید یا چه احساسی دارید و از او چه انتظاری دارید. با شوهرتان صحبت کنید. بپرسید، بگویید و بحث کنید. یکی از وظایف همسرداری این است که سعی کنید در عین صداقت با خودتان، بفهمید واقعاً چه می خواهید و سپس آن را با همسرتان در میان بگذارید.

۳. حامی باشید.

همسر شما برای شغل، سرگرمی‌ها، علایق و … به حمایت شما نیاز دارد. حمایت کردن در ازدواج فقط به این معنا نیست که وقتی شریک زندگیمان روزهای سختی را سپری می‌کند، کنارش باشیم. حمایت بدین معناست که در تصمیم گیری‌ها، فراز و نشیب‌ها، اشتباهات و … از همسران حمایت کنیم و در مسیر انجام دادن کار درست کنار او باشیم.

۴. بهترین دوست همسرتان باشید.

بهترین ازدواج، ازدواجی است که در آن زن و شوهر بهترین دوست یکدیگر باشند. هیچ چیز بهتر از این نیست که عاشق بهترین دوستتان باشید. یکی از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این است که تلاش کند تا یک دوستی سالم بین او و همسرش ایجاد شود.

۵. به هویت همسرتان احترام بگذارید.

یکی از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این است که بپذیرد همسرش هویت منحصر به فرد خود را با تمام نقاط قوت و ضعف آن دارد. در ازدواج باید به شخصی که همسرتان هست، احترام بگذارید.
احترام متقابل در ازدواج الزامی است.

۶. به علایق او علاقه نشان دهید.

بدون شک تمام چیزهایی که همسرتان دوست دارد، برای شما جالب نیست. لازم نیست کارهایی را انجام دهید که او دوست دارد، اما به شوهرتان فضایی بدهید تا علایقش را دنبال کند و در مورد کاری که انجام می دهد با شما صحبت کند.
از او در مورد بازی، کتاب یا سرگرمی مورد علاقه اش بپرسید. داشتن چیزهایی که هر دوی شما از آنها لذت می برید، فرصت گفتگو یا فعالیتی را باز می کند که هر دوی شما می توانید با هم انجام دهید.

وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی

۷. به همسرتان «فضا» دهید.

هر فردی به فضای خاص خود نیاز دارد. حتی افراد متاهل گاهی اوقات به فضایی برای مستقل و تنها بودن نیازمندند. از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این است که به فضای همسرتان احترام بگذارید و به او اجازه دهید سرگرمی ها و علایق فردی‌اش را دنبال کند. محدود کردن آزادی و فضای همسرتان می‌تواند برای او خفقان‌آور بوده و تأثیر منفی بر رابطه بگذارد.

۸. شنونده باشید.

گوش دادن برای ارتباط موثر بسیار مهم است و شاید مهمتر از صحبت کردن باشد. بنابراین از مهمترین وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این است که نه تنها برای شنیدن، بلکه گوش دادن و درک همسرتان تلاش کنید.
شما وظیفه دارید که در حین گفتگو به او توجه کنید. تلفن خود را کنار بگذارید، تلویزیون را خاموش کنید و با شنونده بودن برای او احترام قائل شوید.

۹. قدردان باشید.

مردان نیاز دارند که مورد محبت، قدردانی و تمجید قرار گیرند. از وظایف همسرداری این است که به او بگویید که چقدر از کارهای کوچکی که برای شما، برای کودکان یا در خانه انجام می دهد، قدردانی می کنید. تمجید کردن همسرتان را تشویق می کند که کارهای بیشتری برای شما انجام دهد و همچنین این پیام را می دهد که تلاش های او به رسمیت شناخته شده است.

۱۰. دعواهای مناسب انتخاب کنید.

ازدواج درباره دو فرد متفاوت و منحصر به فرد است که همیشه با هم تفاوت هایی خواهند داشت. گاهی اوقات اختلافات می توانند منجر به دعوا شوند و این دعواها، اگر زیاد شوند، می توانند رابطه را تیره کنند. از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این است که عاقلانه فکر کند و دعواهای مناسب و ضروری را انتخاب کند.

اگر دعوا برای موضوعی پیش پا افتاده است، آن را رها کنید. اجازه ندهید که موضوعات بی اهمیت مانع ایجاد یک رابطه شاد و عاشقانه با همسرتان شود.

۱۱. صادق باشید.

صداقت پایه و اساس یک رابطه قابل اعتماد و از مهمترین وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی است . ازدواج‌هایی که دوام می‌آورند، بر اساس صداقت و ارتباط آزاد بنا شده اند.

۱۲. خودتان باشید.

از همان ابتدا خود واقعی خود باشید، همانطور که واقعا هستید. تظاهر به کسی که نیستیم می تواند خسته کننده بوده و منجر به یک رابطه بد شود.

۱۴. احساسات عاشقانه را افزایش دهید.

ازدواج هایی که فاقد روابط عاشقانه هستند، دیر یا زود از بین می روند. بنابراین از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی و بلعکس، استمرار و افزایش احساسات و رفتارهای عاشقانه در ازدواج است. این رفتارها می تواند یک بوسیدن ساده، قدم زدن دو نفره و … باشند.

۱۵. در رختخواب خلاق باشید.

از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی و بلعکس این است که هر دو طرف باید اعتماد به نفس دیگری را در اتاق خواب تقویت کنند. در مورد رابطه جنسی با همسرتان بی‌پروا و خلاق باشید. نیازهای خود را به روش درست بیان کنید و نیازهای او را بپرسید و برای انجام دادن کارهای جدید شجاع باشید.

۱۶. قابل اعتماد باشید.

با تمرین کردن صداقت می توانید همسری بهتر و قابل اعتماد باشید. از وظایف همسرداری شما این است که خیانت نکنید، دروغ نگویید و به زندگی مشترک خود متعهد باشید.

۱۷. به شوهرتان اعتماد کنید.

به شوهرتان اعتماد کنید. همانظور که بی اعتمادی همسرتان نسبت به شما می تواند سخت و آزاردهنده باشد، اعتماد نداشتن شما نیز مخرب و آسیب زننده است. اجازه ندهید دوست داشتن زیاد یا شکاک بودن موجب کنترل گری یا سرزنش و بی اعتمادی نسبت به همسرتان شود.

۱۸. غر نزنید.

اگر می خواهید همسر بهتری باشید، باید از نق زدن و بداخلاقی دست بردارید. صلح‌جو باشید و به شوهر و فرزندانتان آرامش بدهید.

۱۹. برای خوشحال کردن شوهرتان تلاش کنید.

از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این است که همیشه به دنبال خوشحال کردن همسرش باشد. خوشحال کردن همسرتان به معنای فردا کردن شادی خودتان نیست. تا جایی تلاش کنید که احساس قربانی بودن نداشته باشید.

۲۰. برای خوشحال کردن خودتان تلاش کنید.

خوشحال بودن یکی از مهمترین وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی است. برای رضایت خود، نه فقط شوهرتان، کاری انجام دهید. انسانی که شاد نیست، نمی‌تواند به دیگران شادی دهد.

۲۱. به همسرتان کمک کنید.

همه ما به کمک و حمایت نیاز داریم. هر زمان که همسرتان از شما کمک خواست، در حمایت از او فعال باشید. هنگامی که شما به کمک او نیاز دارید، او همین کار را می کند.

وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی

۲۲. آبروی او را حفظ کنید.

در مورد شوهرتان با خانواده، دوستان یا اقوامتان منفی صحبت نکنید. با او دعوا نکنید و جلوی دیگران از او انتقاد نکنید. اگر مشکلی دارید، آن را در حریم خصوصی خودتان حل کنید.

۲۳. در دسترس باشید.

زن و شوهر به همکاری و همدلی یکدیگر نیاز دارند. وقتی همسرتان می خواهد با شما صحبت کند، در کنار او باشید. به سخنان او گوش دهید و در صورت نیاز او را نصیحت کنید و به نیازهای او رسیدگی کنید. این نشان می دهد که شما او را دوست دارید و به او اهمیت می دهید.

۲۴. به همسرتان احترام بگذارید.

احترام متقابل است. برای عقاید همسرتان ارزش قائل باشید و به خاطر آنچه هست به او احترام بگذارید . اگر با او مخالف هستید، به او بی احترامی نکنید؛ بلکه به آرامی نظر خود را بیان کنید. وقتی احترام می گذارید، احترام هم به دست می آورید.

۲۵. به همسرتان وفادار باشید.

یکی از مهمترین وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی، وفاداری است. پس از ازدواج، باید به شوهرتان وفادار و متعهد بمانید. به همسرتان مجالی ندهید که وفاداری شما را زیر سوال ببرد و همین انتظار را از او داشته باشید.

۲۶. به نظرات همسرتان اهمیت دهید.

در تصمیم گیری ها و مسائل زندگی از همسرتان مشورت بگیرید و به نظرات او اهمیت دهید. اهمیت دادن به نظرات و افکار او نشان می دهد که برای عقیده همسرتان ارزش قائل هستید و به او احترام می گذارید.

۲۷. به خانواده همسرتان احترام بگذارید.

صرف نظر از تفاوت در فرهنگ یا سبک زندگی، به خانواده همسرتان احترام بگذارید؛ زیرا آنها والدین شوهرتان هستند.

۲۸. مراقب وظایف خانه باشید.

خانه را مرتب، تمیز و صمیمی نگه دارید. نیازی نیست که تمام مسئولیت های خانه را انجام دهید. از شوهر و فرزندان خود کمک بگیرید. هر روز وظایفی را به آنها اختصاص دهید. به این ترتیب هر فرد نسبت به نقش خود در خانواده احساس مسئولیت می کند.

۲۹. سخاوتمند و بخشنده باشید.

برای اینکه همسر بهتری باشید، باید سخاوتمند باشید، یعنی با قلبی شاد بخشش کنید. با محبت کردن به شوهرتان، همسری مهربان باشید، حتی اگر گاهی او لیاقتش را نداشته باشد.

۳۰. امور مالی خود را عاقلانه مدیریت کنید .

از آنجایی که احتمالاً شما کسی هستید که پول را مدیریت می کنید، یاد بگیرید که چگونه بودجه‌های مالی را تعیین کنید، هزینه های خانه خود را درک کنید، راه هایی برای کسب درآمد بیشتر پیدا کنید و پس انداز داشته باشید. از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این است که از نظر مالی عاقل باشید تا خانواده خود را در روزهای پرچالش نجات دهید.

۳۱. شوهرتان را بهتر بشناسید.

این که با همسرتان ازدواج کرده اید، به این معنی نیست که همه چیز را در مورد او می دانید. بدانید که هنوز چیزهای زیادی در مورد شوهرتان وجود دارد که باید بدانید. در شناخت بیشتر و عمیق تر او مشتاق باشید. بدانید چه چیزی او را واقعا خوشحال یا ناراحت می کند.
هر چه بیشتر او را بشناسید، بیشتر دوستش خواهید داشت. بنابراین، اجازه ندهید شوهرتان در زندگی شما غریبه باشد.

۳۲. پرتلاش باشید.

زن تنبل مشکلات زیادی را برای همسر و فرزندانش به همراه خواهد داشت. اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی سخت‌کوش نیستید، کاری انجام دهید تا از تنبلی رها شوید. وقت خود را برای فعالیت های غیرمولد، مانند بازی با تلفن همراه تلف نکنید.
زود بخوابید تا بتوانید هر شب به اندازه کافی بخوابید و هر روز برای کار پر انرژی تر شوید.

وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی

۳۳. به فرزندان خود آموزش دهید.

مسئولیت تربیت و پرورش فرزندان بر عهده مادر و پدر است. اما مادر نقش بسزایی در تربیت فرزندان خود دارد. اگر هنگام تولد فرزند مسئولیت مخارج زندگی با همسر شماست، شما نیز باید در تربیت کودکان مسئولیت‌پذیر باشید.

نتیجه گیری

از وظایف زن نسبت به شوهر از نظر روانشناسی این نیست که رفاه و شادی خود را فدای هر خواسته ای از همسرتان کنید. اگر می خواهید همسر خوبی باشید، با ابراز عشق به همسرتان شروع کنید. ارتباط بهترین کلید برای تقویت هر رابطه ای است. احترام بگذارید، صادق باشید و با هم خوش بگذرانید. ازدواج ها تنها زمانی می توانند موفق باشند که هر دو طرف مسئولیت های خود را درک کنند و از روی عشق، مراقبت و قدردانی عمل کنند. در نهایت اگر در ازدواج و انجام وظایف خود دچار مشکل هستید، از مشاوره روانشناسی ازدواج کمک بگیرید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *