ravan

پانیک اتک چیست؟

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
پانیک اتک چیست؟

پانیک اتک چیست؟

در راستای سوال پانیک اتک چیست؟ باید گفت که پانیک اتک یا حمله پانیک یک اختلال اضطرابی می‌باشد که فرد در برخی مواقع به طور ناگهانی احساس وحشت می‌کند.

پانیک اتک یا حمله پانیک، حمله عصبی است که یک وحشت شدید و غیر منتظره را بدون وجود عامل خطر یا علت ظاهری در فرد ایجاد می‌کند و باعث وجود برخی علائم مانند کمبود تنفس یا تنفس سریع، تپش قلب و… می‌شود. به این منظور که فرد به شدت وحشت می‌کند در حالی که هیچ چیز ظاهری ترسناکی وجود ندارد.

پانیک اتک چیست؟

در این مورد فرد به شدت واکنش نشان می‌دهد و دچار اضطراب و حمله عصبی می‌شود. فرد مبتلا بدون علل مشخصی به طور مداوم در زمان های مختلف، حمله به او دست می‌دهد. در این حمله هم علائم روحی و هم جسمی وجود دارد. این اختلال به عنوان یک اختلال انگزایتی یا همان اضطرابی با سایر اختلالات روانی از جمله استرس، وسواس و یا افسردگی ارتباط دارد.

بیشتر افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار حمله پانیک می‌شوند که نگران کننده نیست. بیماران مبتلا به پانیک بیشتر دچار این حمله شده و اضطراب و وحشت بازگشت و وقوع دوباره این حمله را دارند. این حمله بر تمام جوانب زندگی به خصوص زندگی روزمره تاثیر می‌گذارد.

حمله پانیک می‌تواند حتی در خواب نیز رخ دهد. این حمله می‌تواند در هر مکانی چه بیداری و چه خواب به فرد بدون وجود نشانه های قبلی دست بدهد. شناخت بیماری پانیک اتک و یا حمله پانیک برای بیماران مبتلا به آن بسیار ضروری است. یک دکتر روانشناس خوب می‌تواند در زمینه پانیک اتک به فرد مبتلا بسیار کمک کند.

پانیک اتک چیست؟

علائم پانیک اتک چیست؟

در راستای سوال پنیک اتک چیست؟ بهتر است به علائم آن نیز بپردازیم. چرا که جویا شدن علائم جزوی از شناخت این بیماری می‌باشد. علائم این اختلال عمدتا در سنین جوانی و نوجوانی شروع به بروز می‌کند. افراد مبتلا به پانیک اتک به طور مداوم دچار حمله پانیک می‌شوند و همین باعث می‌شود که اضطراب و ترس درباره بروز و وقوع مجدد این بیماری داشته باشند.

گرچه تعداد و مدت حمله پانیک برای هر فرد متفاوت است. اما به طور عمده و کلی حداقل چهار مرتبه این حمله را تجربه می‌کنند که احتمالا به مدت 10 تا 20 دقیقه به طول می انجامد. گرچه در هر فرد شدت و مدت و حتی نحوه پانیک اتک متفاوت است اما احتمال دارد در موارد شدید، حمله پانیک در خواب یا بیداری آغاز شده و تا یک ساعت نیز ادامه داشته باشد.

از علائم آن می‌توان به حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس یا تند شدن تنفس، تعریق و لرز و تپش قلب اشاره کرد. در جواب پانیک اتک چیست؟ باید گفت که این بیماری را باید پزشک تشخیص دهد. چرا که علائم زیاد دیگری نیز دارد. از علائم دیگر نیز می‌توان به درد قفسه سینه، احساس ضعف و ناتوانی، گرگرفتگی، شکم درد، خفگی، کرخ شدن دست و پا و… اشاره کرد.

با بروز این علائم فرد بهتر است با یک متخصص صحبت کند و ابتلا به این بیماری را پزشک تشخیص دهد. به طور کلی می‌توان علائم این بیماری را این گونه نام برد:

  • احساس خطر
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • غش
  • سرگیجه
  • بی حسی یا گز گز کردن اعضای بدن
  • لرزش
  • تنگی نفس
  • گرفتگی گلو
  • گرفتگی شکم
  • ترس از مرگ و ترس از دست دادن کنترل
  • درد قفسه سینه
  • گرگرفتگی

بیشتر افراد بعد از رسیدن به درک مناسب از چیستی پنیک اتک سوالاتی از جمله علت پنیک اتک چیست؟ چه چیزی باعث بروز این بیماری می‌شود و این اختلال چطور در افراد ایجاد می گردد؟ و.. در ذهنشان پیش می‌آید. بهتر است به علل پانیک اتک یا حمله پانیک بپردازیم.

پانیک اتک چیست؟

علت پانیک اتک

حال پس از سوال پنیک اتک چیست؟ به علل پانیک اتک می‌پردازیم. متخصصان و محققان متاسفانه هنوز علت دقیق این حمله عصبی را نمی‌دانند. اما گفته شده که مغز و سیستم عصبی در بروز حمله پانیک نقش دارد. مطالعات و تحقیقات به دست آمده نشان از آن دارد که بین حملات پانیک با اختلالاتی همچون فوبیا، اختلال عاطفی فصل، افسردگی و…ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

یک نظریه دیگری نیز وجود دارد که درباره حساسیت بیش از حد به کربن دی اکسید می‌باشد. به این منظور که مغز فرد را دچار توهم خفگی می‌کند.

از عواملی که در جهت بروز پانیک اتک گفته شده و تاثیر دارد، می‌توان به سابقه خانوادگی (یعنی یکی از نزدیکان فرد نیز دچار حملات عصبی می‌شود)، زیاد بودن احساسات منفی، مشکلات روانی از جمله افسردگی و یا اختلالات اضطرابی دیگر، بالا بودن سطح استرس، اعتیاد به مواد مخدر و الکل و مشکلات مربوط به سوء مصرف مواد، اشاره کرد.

پانیک اتک چیست؟

پانیک اتک ممکن است در هر مکانی از جمله رانندگی، جلسه کاری، مهمانی خانوادگی، خواب و… بروز کند. این حمله ممکن است به صورت متداوم یا غیر متداوم اتفاق افتد. بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد که حمله پانیک به اوج خود می‌رسد. فرد پس از فروکش شدن این حمله احساس خستگی و ناتوانی می‌کند.

پانیک اتک چیست؟

به طور کل می‌توان در پاسخ سوال پانیک اتک چیست؟ گفت که این یک بیماری عصبی است که جزو دسته بیماری های وحشت زدگی قرار می‌گیرد و می‌تواند در برخی موارد شدید، بسیار خطرناک باشد.

افراد جهت درمان پانیک اتک می‌توانند به روانشناس اعصاب و روان مراجعه کنند و برای پرس و جو درباره این بیماری می‌توانند از مشاوره روانشناسی تلفنی بهره گیرند و یا به صورت حضوری مشکلات خود را به روانشناس مطرح کنند.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *