ravan

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
اعتماد به نفس باور به خود است.

فهرست

  • چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟
  •  10 نشانه اعتماد به نفس پایین
  •  5 مورد که باید از انجام دادن آن ها دست بکشید:
  • شکایت کردن
  • شایعه پراکنی
  • مقصر دانستن دیگران
  • سرزنش کردن خود
  • باور نداشتن به خود

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

یک اتاق را در نظر بگیرید که درون آن عشق، ثروت، شادی، قدرت، موفقیت، آرامش، خلاقیت و صداقت وجود دارد. کلید این اتاق، عزت‌ نفس است. شما با داشتن کلید عزت‌نفس می‌توانید به تمام مسائل درون اتاق دست پیدا کنید.

کتاب (اول عاشق خودت باش-مارک رکلاو)

ما همه فکر می‌کنیم که مثل دیگران حتما دنبال جواب چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم، هستیم؛ اما خیلی اوقات امکان دارد که فرد در پس افکار و اعماق قلب خود در داشتن اعتماد به نفس، مردد باشد. چرا که داشتن اعتماد به نفس را در واقع یک حالت ذهنی غیرمنطقی و ناپسند بداند، و از آن طرف دودلی و شکست نفسی را حفظ کند.

این طرز تفکر و باور، علت های زیادی دارد، یکی از آنها می‌تواند تایید بدگمانی به اعتماد به نفس از قدیم در فرهنگ بشر باشد، برای مثال در دین مسیحیت اعتقاد دارند، فروتنان از موهبت های الهی بهره مند می‌شوند و متکبران آخرین کسانی هستند که به بهشت وارد می‌شوند.در دین اسلام هم چندین بار درباره فروتنی و تواضع گفته شده، فروتنی و تواضع تا جایی خوب است که فرد کاملا اعتماد به نفس خود را کنار نگذارد و از هر اظهار نظر قاطعانه درباره منافع خودش دست نکشد.

در واقع اعتماد به نفس داشتن منافاتی با مهربانی و فروتنی ندارد، اعتماد به نفس یکی از شاخه های عزت نفس است که بیشتر، باور به توانایی های خود معنا می‌شود. فرد برای اینکه اعتماد به نفس خود را کامل کند باید عزت نفس هم داشته باشد، یعنی هم به توانایی های خود باور داشته باشد، هم خود را ارزشمند بداند.

برای آن که به سوال چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ پاسخ دهیم، ابتدا باید بفهمیم اعتماد به نفسمان پایین است یا خیر؟

10 نشانه اعتماد به نفس پایین:

1- به هنگام انتخاب شریک، پروژه یا شغل خود تصمیمات نامناسبی می‌گیرند.
2- به اهداف خود کمتر می‌رسند.
3- عملکرد پایینی دارند.
4- با رسیدن به اهدف و موفقیت هایشان از آن ها لذت نمی‌برند.
5- نیاز به تایید دیگران دارند.
6- احساس می‌کنند قربانی شرایط هستند.
7- دچار اضطراب یا افسردگی هستند.
8- بیش از حد به افکار دیگران درباره خود فکرمی‌کنند.
9- تغییر را دوست ندارند و از آن می‌ترسند.
10- انگیزه پایینی دارند.

برای رسیدن به پاسخ اصلی سوالتان (چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟) باید از انجام 5 مورد دست بکشید:

1- شکایت کردن

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از زمین و زمان شکایت دارند، از شما می‌خواهم از همین لحظه دست از شکایت کردن بردارید.
شکایت کردن و دلسوزی که به دنبال آن می آید، هیچ سودی برای افراد ندارد. به جای شاکی بودن از خودتان بپرسید برای بهبود وضعیت چه کاری باید کرد؟
دیگر از شرایط شکایت نکنید و به جای آن دست به خلق شرایطی که دوست دارید بزنید. این کار آسان نخواهد بود ولی قبل از شما هم افراد زیادی انجام داده اند، پس شما هم می‌توانید.

2- شایعه پراکنی

یکی از پاسخ های مهم به سوال چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم، شایعه پراکنی نکردن است. در مسیر عزت نفسی پاک و سالم، شایعه پراکنی جایی ندارد. شاید شنیدن درباره شایعات خوشایند و وسوسه انگیز باشد، اما از خود بپرسید فردی که شایعات را پخش می‌کند، درباره شما به دیگران چه می گوید؟

راه مقابله با شایعه پراکنی این است که موضوع بحث را عوض کنید. شاید این کار به نظر آسان نرسد، اما می‌توانید از جملاتی مانند: (ترجیح میدم درباره خودت حرف بزنی.) یا (از اتفاقاتی که برای خودت افتاده بگو.) استفاده کنید. گاهی بازهم افراد امکان دارد به شایعات ادامه دهند، در این صورت محترمانه به آن ها نشان دهید که علاقه ای ندارید درباره فردی که در آنجا حضور ندارد، بشنوید.

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

3- مقصر دانستن دیگران

دیگران را به خاطر هر آنچه که فکر می‌کنید، مقصر ندانید. بپذیرید که این خودتان هستید که به طور کامل مسئول زندگی خود هستید. در واقع شما می‌توانید هر فردی را مانند خانواده، معلم، روابط ناموفق، دولت و… را مقصر بدانید، چرا که در زندگی، افراد بر یکدیگر تاثیر دارند، اما تنها شما هستید که از امروز به بعد اعتماد به نفس خود را می سازید. با مقصر دانستن دیگران، قدرت زندگی خود را به آن ها می‌دهید، پس دست از سرزنش دیگران بردارید.

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

4- سرزنش کردن خود

انسان با توجه به ذاتی که دارد، اشتباهات را بیشتر می‌بیند. برای مثال، ما در زندگی خیلی چیزها به دست می آوریم که به آن ها توجه چندانی نداریم و برعکس به خاطر یک یا دو تصمیم و عمل اشتباه، خود را سرزنش می‌کنیم. سرزنش مداوم باعث ابتلا به افسردگی می شود.

ما در تمام شرایطی که برایمان پیش می آید تلاش می‌کنیم بهترین تصمیم را بگیریم، پس بیایید به جای آن که خودمان را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنیم، روی دستاوردهایمان تمرکز کنیم. هرچه بر موفقیت های گذشته، بیشتر تمرکز کنید، عزت نفستان بیشتر می‌شود.

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

5- باور نداشتن به خود

یک اصل مهم، برای آن که چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ باور داشتن به خود است. اگر خودتان را باور نداشته باشید، چگونه انتظار دارید دیگران شما را باور کنند؟ آلبرت بندورا، بعد از پژوهش هایی که انجام داد به این نتیجه رسید، 56 درصد موفقیت یک ورزشکار به سطح امیدواری و باورش به موفقیت بستگی دارد.

راهکار باور داشتن به خود چیست؟ در ذهن خود با تکرار و تمرین عبارات، باور سازی کنید. اگر این عبارات روی شما اثر نمی‌گذارند، از روش نوا سنت جان (نویسنده کتاب کد رمز موفقیت) استفاده کنید. برای آن که با روش وی آشنا شوید، مثلا به جای آنکه به خود بگویید من باور محکمی نسبت به توانایی هایم دارم، از خود بپرسید چرا من به توانایی هایم چنین باور محکمی دارم؟

این روش باعث می‌شود منتقد ذهنی که برای خود ساخته اید، دست از انتقاد درونی شما بردارد. راهکار دیگر آن است که خود را فردی با اعتقاد بالا به خود مجسم کنید، یعنی درواقع مانند فردی که به خود اعتماد کامل دارد با خود رفتارکنید.

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

گرچه پاسخ دادن به سوال چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ طولانی است؛ اما نیاز می‌دانم یک سخن از کتاب درباب اعتماد به نفس اثر آلن دوباتن را برایتان بیاورم:
(حفظ اعتماد به‌ نفس تا حد زیادی به این بستگی دارد که ذهنمان در هر موقعیتی بتواند ارزیابی صحیحی از دشواری‌های پیش رو داشته باشد.)

در واقع اعتماد به‌ نفس این نیست که باور داشته باشیم با موانع روبه‌رو نمی‌شویم؛ اعتماد به‌ نفس این است که بدانیم دشواری‌ها عضوی جدانشدنی از تمام کارهای ارزشمند است. نباید از ناکامی‌ها، شکست ها و سختی ها ترسید. لازم است مثال‌ها و الگوهای فراوانی در دسترس داشته باشیم که نشان دهند، مواجهه با درد، نگرانی، و ناامیدی حتی در زندگی بهترین و موفق‌ترین افراد امری عادی است و با روبرو شدن با آن‌ها نباید ناامید شد.

اعتماد به‌ نفس حرف را به عمل تبدیل می‌کند. هرگز نباید اعتماد به‌ نفس را دشمن خوبی‌ها دانست؛ اعتمادبه‌نفس یار اصلی خوبی‌هاست. در واقع باید به خودمان اجازه دهیم به اعتماد به‌ نفس اعتماد داشته باشیم.

کتاب هایی کمک کننده درباره چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم:

  • قدرت خودباوری – ناتانیل براندن
  • اعتماد به نفس؛ دستیابی به آن و زندگی با آن – باربارا دی آنجلیس
  • جرات داشته باش – فردریک فانژه
  • نیروی اعتماد به نفس – برایان تریسی
  • اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد – کیت برتون و برینلی پلتز

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *