ravan

آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟

آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟

گاهی در زندگی به خاطر مواجه شدن با بعضی افراد مبتلا به پارانویا سوالاتی از قبیل آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟ در ذهن پیش می آید، که تصمیم گرفته ایم به آن بپردازیم در واقع درمان های موثری برای این اختلال وجود دارد. موضوع اصلی آن است که امکان دارد این افراد نسبت به درمان خود شک داشته باشند و با درمان موافقت نکنند.

این دسته از افراد بیماری خود را باور ندارند و به دنبال درمان نیستند. به همین دلیل درمان این نوع افراد سخت و دشوار می شود. درمان نشدن این افراد باعث مشکلاتی در زندگی، خانه و محل آن ها می شود.یکی از بهترین درمان های اختلال پارانوئید (PPDروان درمانی است. این درمان موثرتر از درمان های دیگر از جمله دارو درمانی می باشد.

دارو درمانی در این اختلال توصیه نمی شود؛ چرا که این داروها عوارض جانبی دارند و امکان دارد باعث تشدید علائم این بیماری شود و در مواردی فرد به طور کامل درمان را کنار می گذارد. در صورتی که علائم به قدری شدید باشد که به خود و اطرافیانش آسیب برساند دارو درمانی توصیه می شود. قبل از آن که به سوال آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟ پاسخ دهیم بهتر است ابتدا با علائم پارانوئید آشنا شوید.

آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟

علائم پارانوئید

  • توهم های شنیداری
  • توهم های دیداری
  • خشم و خشونت
  • فکر و کنش خودکشی
  • گوشه گیری
  • رئیس وارانه رفتار کردن

این علائم در هر فردی که وجود داشته باشد زندگی او و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر خود و اطرافیانتان بعضی از این علائم را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما تماس گرفته و مشاوره بگیرید. حال که حدودا با علائم این اختلال آشنا شدیم باز می‌گردیم به سوال اصلی که آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟ در واقع برای پارانوئید درمان هایی ارائه داده شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟

درمان پارانوئید

اختلال پارانویا یک اختلال شخصیتی است. ویژگی های مشخص این افراد رفتار و افکار عجیب و غریب می باشد. افراد مبتلا به پارانویا به طور خیلی سختی به دیگران اعتماد می‌کنند یا کلا اعتماد نمی‌کنند و در کل به اطرافیانشان سوء ظن دارند. افکار آن ها اصولا منطقی و بر پایه واقعیت نیست و دلیل محکمی برای آن ها وجود ندارد.

افراد مبتلا به پارانوئید اصولا از بیماری خود آگاهی ندارند و خود را بیمار نمی‌دانند و تصور می‌کنند حق دارند که این افکار را نسبت به دیگران داشته باشند. آن ها به روانشناس و مراجعه به آن اعتقاد ندارند و علاقه ای نشان نمی‌دهند. این موضوعات باعث شده درمان آن ها را سخت کند. حال که حدودا با پاسخ سوال آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟ آشنا شدیم به روش های درمان پارانویا می‌پردازیم.

آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟

روش های درمان پارانوئید

اصولا اختلالات شخصیت به سختی درمان می‌شوند و یا به طور کامل درمان نمی‌شوند. این نوع اختلالات را بیشتر می‌توان کنترل کرد و علائم بیماری را تا حدود موثری کاهش داد. اختلال پارانوئید نیز جزو همین اختلالات روانی است که درمان کمک می‌کند تا با علائم و نشانه های بیماری خود کنار آید و زندگی بهتری داشته باشد.

ارجاع افراد مبتلا به پارانویا به روانشناس و تشویق آن ها به درمان شدن سخت است. اگر هم فردی برای درمان آن ها را مجبور کند یا اصرار ورزد آن ها نسبت به درمان خود بی اعتماد می شوند. در کل درمان پارانوئید نیاز به صبر و حوصله دارد. درمان پارانویا چالش های بیشتری دارد و گاهی نیز با شکست رو به رو می‌شود اما درصد قابل توجهی بهتر می‌شوند و زندگی بهتری خواهند داشت.

یک پاسخ جامع به سوال آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟ آن است که درمان پارانویا خیلی به خود فرد بستگی دارد در صورت همکاری وی درصد بهبودی او بیشتر می شود . دو روش درمان برای پارانویا گفته شده است، یکی از آن ها دارو درمانی و دیگری روان درمانی است.

دارو درمانی

در این روش فرد با کمک دارو و با استفاده از دارو های آرام بخش مانند دیازپام آرامش نسبی به آن ها داده می‌شود. در شرایط حاد نیز از داروهای ضد روان پریشی برای آن ها استفاده می‌شود. تجویز دارو کاملا تحت نظر پزشک است و به تشخیص پزشک و شدت بیماری بستگی دارد.

در هرصورت دارو درمانی برای کمک به روان درمانی انجام می‌گیرد. چرا که در پروسه درمان پارانویا بیماری بعضی افراد حاد تر است و برای کنترل آن ها نیاز به دارو می باشد. دارو درمانی به تنهایی برای درمان فرد کافی نیست.

آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟

روان درمانی

گرچه خیلی از بیماران پارانویا تحت معالجه با دارو درمانی هستند اما دارو درمانی در کنار روان درمانی است که جواب می‌دهد. روان درمانی یک پاسخ خوب به سوال آیا پارانوئید درمان قطعی دارد؟ می باشد. چرا که روان درمانی خیلی بیشتر از دارو درمانی موثر تر بوده و کمک بیشتری به فرد می‌کند. در این روش یک روانشناس خوب، تلاش می‌کند تا علائم این اختلال به حداقل خود برسد و شک ها و سوء ظن های بی مورد را رفع کند.

در این روش درمان تلاش می شود روی توانایی های اجتماعی فرد کار شود. در روان درمانی نکته مهم آن است که روانشناس در طول درمان صبوری جوید و فرد مبتلا همکاری کند. گرچه افراد مبتلا به پارانویا کم صبر و زودرنج هستند و خیلی سریع عصبی می‌شوند اما وقتی با روانشناس همکاری کنند درمان آن ها تسریع می‌شود و زندگی راحت تر و شاد تری خواهند داشت.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *