ravan

خیانت همسر از نظر روانشناسی [15 دلیل خیانت به همسر]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
خیانت همسر از نظر روانشناسی

خیانت همسر از نظر روانشناسی را می توان هر عملی توضیح داد که توافق ضمنی یا صریح بین دو نفر را نقض می کند و در نتیجه به یک رابطه آسیب می رساند. در این مقاله به دلایل خیانت و راهکارهایی برای همسر خیانتکار و خیانت دیده برای نجات ازدواج آنها اشاره شده است.

خیانت همسر از نظر روانشناسی

بسیاری از مردم خیانت را تنها به یک حوزه فیزیکی تقسیم می کنند، حوزه ای که فقط شامل تماس جنسی با فردی غیر از همسر باشد، اما حقیقت این است که خیانت می‌تواند فیزیکی، عاطفی یا هر دو باشد.

خیانت می تواند یک عمل صرفاً جنسی یا حتی صرفاً در سطح احساسی باشد. در هر صورت، کسی که در یک رابطه عاشقانه خیانت می کند، چیزی را به دیگری می دهد که قول داده بود فقط برای همسرش باشد.

خیانت در روابط چقدر رایج است؟

خیانت جنسی بدون شک یک تهدید بزرگ برای ثبات یک رابطه متعهدانه است و در واقع یکی از سخت ترین تهدیدها برای غلبه بر آن است. تحقیقات نشان می دهند که حدود یک سوم مردان و یک چهارم زنان ممکن است حداقل یک بار در طول زندگی خود درگیر روابط جنسی خارج از خانواده شوند. پیامدهای خیانت بر روابط شدید است. پس بهتر است از علل مختلف خیانت آگاهی داشته باشید تا از مشکلات آن به خوبی جلوگیری کنید.

دلایل خیانت همسر از نظر روانشناسی

“ازدواج و خیانت” یک ترکیب بسیار ناراحت کننده است. به گفته متخصصان، یکی از شایع ترین دلایل خیانت، احساس قطع ارتباط عاطفی با شریک زندگی است. طبق تحقیقات انجمن ازدواج و خانواده درمانی آمریکا، 35 درصد از زنان و 45 درصد از مردان روابط عاطفی خارج از رابطه اولیه خود داشته اند.

فردی که مرتکب خیانت به همسر از نظر روانشناسی شده است، از احساس قدردانی نشدن، مورد بی مهری قرار گرفتن، نادیده گرفته شدن و به طور کلی غمگینی یا احساس ناامنی شکایت دارد که باعث می شود به شریک زندگی خود خیانت کند. برخی از علل رایج خیانت همسر از نظر روانشناسی عبارتند از:

خیانت به همسر از نظر روانشناسی

۱. استفاده بیش از حد از اینترنت

اینترنت به یکی از تسهیل کننده های مهم خیانت همسر از نظر روانشناسی تبدیل شده است. به کمک اینترنت، ارتباط برقرار کردن در هر مکان و زمان با افراد دیگر سهولت پیدا کرده است. وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که افراد می‌توانند با هم ملاقات کنند و رابطه جدیدی شروع کنند.

۲. ناتوانی در برخورد با مشکلات

فرار از مشکلات و ناتوانی در کنار آمدن با آنها عامل اصلی خیانت همسر از نظر روانشناسی است. مواقعی وجود دارد که به جای پرداختن به مشکل، زن یا شوهر در نهایت بهانه‌جویی می‌کنند و سعی می‌کنند راه دیگری بیابند که خیانت یکی از آنها است.

۳. اعتیاد به پورن

اینترنت، پورنوگرافی را به طور گسترده ای در دسترس قرار می دهد. شما می توانید آنلاین شوید و در گوگل جستجو کنید. به همین راحتی است. اعتیاد به پورنوگرافی اثرات طولانی مدت بسیار مخربی دارد. بنابراین اعتیاد به پورن یکی از دلایل اصلی خیانت همسر از نظر روانشناسی در روابط است.

۴. اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

اعتیاد به الکل یا مواد مخدر نیز یکی از علل شایع خیانت همسر از نظر روانشناسی در روابط است. اغلب اعتیاد باعث می شود که فرد به عادات مضری مانند دروغ گفتن، دزدی و حتی خیانت عادت کند. همچنین مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر باعث می شود افراد مهارهای خود را از دست بدهند و رفتار غیرمنطقی داشته باشند.

۵. کسالت

شاید باور نکنید اما کسالت یکی از دلایل اصلی خیانت همسر از نظر روانشناسی است. مردم وارد روال هایی می شوند که هیجان را از زندگی آنها می گیرد، از جمله زندگی جنسی در اتاق خواب.  روزمرگی و کسالت منجر به خیانت می شود، زمانی که یکی از طرفین دیگر از رابطه راضی نیست و به دنبال چیز جدید و هیجان انگیز است.

۶. نداشتن روابط سالم

فقدان روابط عادی یا سالم نیز یکی از دلایل اصلی خیانت همسر از نظر روانشناسی است. زوج‌هایی برای انگیزه‌های خاصی مثل بچه‌دار شدن یا مسائل مالی با هم می‌مانند، اما عشقی بین آنها وجود ندارد و نمی‌توانند بیش از حد نیاز با هم بودن را تحمل کنند، ممکن است خیانت کنند.

۷. احساس ناخواسته بودن

یکی از دلایل خیانت همسر از نظر روانشناسی، خواسته شدن و دریافت کردن عشق است. در این مورد، خیانت همسر از نظر روانشناسی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از شرکا زندگی بسیار موفق و پرمشغله‌ای دارد و زمانی برای همسرش ندارد. اگر چنین عدم تعادلی را در رابطه خود مشاهده کردید، سعی کنید راه هایی را برای توجه به یکدیگر پیدا کنید.

خیانت همسر از نظر روانشناسی

۸. زندگی جدا از هم برای مدت طولانی

اگرچه فاصله در عشق واقعی مهم نیست، اما زندگی طولانی مدت جدا از هم یکی از شایع ترین علل خیانت همسر از نظر روانشناسی است. برخی زوج ها به دلیل ماهیت شغلی و تعهدات کاری خود مجبور به دوری از یکدیگر می شوند. آنها وقتی زمان زیادی را از یکدیگر دور می مانند، از هم دور می‌شوند و دیگر مانند قبل احساس ارتباط یا وابستگی نمی‌کنند.

۹. انتقام

گاهی ممکن است یکی از همسران در ازدواج صدمه دیده باشد و ممکن است فقط برای باز پس گرفتن احساس ارزشمندی خود خیانت کند.

۱۰. بی مسئولیتی

زمانی که یک نفر در زندگی مشترک باید از همه چیز در خانه مراقبت کند، تمام تصمیمات مهم را بگیرد یا بودجه خانواده را تامین کند، خیانت به همسر از نظر روانشناسی رخ می دهد. این افراد زمانی که این نمی توانند تعادل مورد نظر را در رابطه خود پیدا کنند، ناخودآگاه شروع به جستجوی آن در جای دیگری می کنند و به محض اینکه کسی را پیدا کنند که به نظر می رسد برابر آنها باشد، در یک رابطه مستعد خیانت خواهند شد.

۱۱. مسائل مربوط به تصویر بدن یا پیری

بسیاری از زوج‌ها پس از ازدواج  از ظاهر و آراستگی خود غافل می شوند. بدون شک ظاهر فیزیکی نباید تنها پارامتر برای دوست داشته شدن باشد. اما متاسفانه یکی از دلایل خیانت همسر از نظر روانشناسی، کمبود توجه همسر به ظاهر و زیبایی است.

۱۲. عدم احترام و قدردانی

یکی از دلایل خیانت همسر از نظر روانشناسی  این است که یک شریک زندگی احساس می کند که در رابطه به اندازه کافی مورد احترام و قدردانی نیست. بنابراین همسر ناراضی اغلب سعی می کند خلاء را با جستجوی آرامش در رابطه با فرد دیگری پر کند. اگر می‌خواهید رابطه‌تان طولانی‌تر شود، هرگز دو عنصر احترام و قدردانی را نادیده نگیرید.

۱۳. خواسته های جنسی برآورده نشده

میل جنسی برآورده نشده یکی از دلایل آشکار خیانت همسر از نظر روانشناسی است. طبق یک مطالعه منتشر شده در The Normal Bar ، 52٪ از افرادی که از زندگی جنسی خود ناراضی بودند، در مقایسه 17٪ از افرادی که در روابط اولیه خود از نظر جنسی راضی بودند، بیشتر در برابر وسوسه خیانت سلیم می شوند.

این تحقیق نشان می دهد که افرادی که زندگی جنسی رضایت بخشی ندارند، سه برابر بیشتر از افرادی که صمیمیت و لذت جنسی دارند، به شریک زندگی خود خیانت می کنند.

۱۴. زمانی که یک شریک می خواهد رابطه ای را خراب کند

خیانت همسر از نظر روانشناسی می تواند زمانی اتفاق بیافتد که یکی از همسران به دنبال دلیل یا بهانه ای برای تمام کردن رابطه است. در بسیاری از موارد افراد خیانت می کنند تا همسرشان متوجه خیانت شده و ازدواج را ترک کند.

۱۵. نفرت از همسر

یکی از دلایل خیانت همسر از نظر روانشناسی، عاشق فرد دیگری شدن نیست، بلکه نفرت از همسر است.

گام‌های بعد از خیانت برای همسر خیانتکار

۱. فوراً خیانت را متوقف کنید.

برای بهبود پس از خیانت به همسر از نظر روانشناسی، باید هر نوع رابطه، همه تماس‌های تلفنی، مکالمات حضوری و … را با فرد خارج از ازدواج متوقف کنید تا بتوانید دوباره به همسر خود احساس امنیت دهید. اگر با فردی که با او رابطه نامشروع داشتید کار می کنید، برخوردهای خود را کاملاً کاری انجام دهید.

خیانت همسر از نظر روانشناسی

۲. به تمام سوالات همسرتان پاسخ دهید.

بسیاری از کارشناسان ازدواج موافقند که اگر همسر خیانتکار تمام اطلاعات درخواست شده توسط شریک خیانت دیده را به او بدهد، زوج ها پس از یک رابطه زناشویی بهتر بهبود می یابند.

۳. به همسرتان همدلی نشان دهید.

بهترین شاخص برای اینکه آیا یک رابطه می تواند از خیانت همسر از نظر روانشناسی، جان سالم به در ببرد یا خیر این است که شریک خیانتکار زمانی که همسر خیانت دیده در مورد درد ناشی از خیانت دچار تنش می شود، چقدر همدلی نشان می دهد.

۴. به صحبت کردن و گوش دادن به همسرتان ادامه دهید.

اگرچه همه زوج‌ها باید مهارت‌های شنیداری خود را بهبود بخشند و تقویت کنند، اما در شرایط خیانت همسر از نظر روانشناسی، اهمیت ارتباط برقرار کردن بسیار بیشتر است. آماده پاسخگویی به سوالات در هر زمان، حتی ماه ها یا سال ها پس از پایان خیانت باشید و بدون عصبانیت یا سرزنش به واکنش های همسرتان گوش دهید.

۵. مسئولیت اشتباه خود را بر عهده بگیرید.

سرزنش شریک زندگی تان به خاطر خیانتی که کرده اید، ازدواج شما را التیام نمی بخشد. ابراز پشیمانی و ندامت خالصانه کلید نجات ازدواج بعد از خیانت همسر از نظر روانشناسی خواهد بود. عذرخواهی کنید و قول دهید که دیگر مرتکب خیانت نشوید.

۶. انتظار بخشش سریع یا آسان نداشته باشید.

شریک زندگی شما ممکن است درد یا شوک عمیقی داشته باشد. منتظر اشک، خشم و عصبانیت باشید و برای بخشش و التیام آسیب‌هایی که به همسرتان وارد کرده اید، عجله نکنید.

گام‌های بعد از خیانت برای همسر خیانت دیده

این استراتژی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا آنچه را که برای بهبودی، ترمیم ازدواج و پیشبرد زندگی خود نیاز دارید، پیدا کنید.

۱. سوال کنید.

در مورد هر چیزی که برایتان سوال به وجود آورده از همسرتان سوال بپرسید. اگر اهمیت دارد که خیانت او تا چه حد بوده است، چرا خیانت کرده است، چقدر پول صرف آن خیانت شده است و … در موردشان سوال بپرسید.

۲. خشم خود را با کسب اطلاعات متعادل کنید.

شما می‌خواهید فریاد بزنید، گریه کنید، و سرزنش کنید، اما احساسات ممکن است مانع از بررسی خیانت همسر از نظر روانشناسی برای بهبودی و زنده ماندن از خیانت می‌شود. سعی کنید برای مدیریت احساسات خود و آسیب خیانت از یک مشاوره روانشناسی زناشویی کمک بگیرید.

۳. یک محدودیت زمانی برای گفتگو در مورد خیانت تعیین کنید.

برای کنارآمادن با خیانت همسر از نظر روانشناسی، ابتدا زمان صحبت در مورد خیانت همسرتان را به 15 تا 30 دقیقه محدود کنید. اجازه ندهید که خیانت همسرتان، زندگی شما را تسخیر کند.

۴. انتظار عصبانیت همسرتان را داشته باشید.

ممکن است همسرتان بعد از افشای خیانت، عصبانی شود، کامل نبودن شما را بهانه خیانت کند یا حتی شما را به خیانت متهم کند. تمرکز خود را بر روی موضوع اصلی نگه دارید و به واکنش‌های تدافعی همسرتان اهمیت ندهید.

۵. در مورد تاثیر خیانت صحبت کنید.

برای رهایی از درد خیانت همسر از نظر روانشناسی، در مورد تردیدها، ناامیدی ها، احساس رها شدن، خشم و اندوه خود پس از خیانت صحبت کنید.

۶. سریع و آسان نبخشید.

ابتدا باید با درد و عصبانیت خود دست و پنجه نرم کنید و اعتماد را از نو بسازید. قبل از اینکه بتوانید واقعاً همسرتان را ببخشید، خود را مجبور به بخشش نکنید.

۷. پشتیبانی دریافت کنید.

مشاوره روانشناسی زناشویی بهترین پشتیبانی برای شماست. در کنار مشاوره، برقراری ارتباط مجدد با خانواده و دوستان و حتی پیدا کردن یک گروه دوستی برای پیوستن به آن، می تواند به شما کمک کند کمتر احساس انزوا کنید.

۸. وقت خود را با هم و بدون صحبت کردن در مورد رابطه بگذرانید.

برای رهایی از خیانت همسر از نظر روانشناسی، سعی کنید با انجام کارهایی که همیشه از آن ها لذت می بردید دوباره با همسرتان ارتباط برقرار کنید.

نتیجه گیری

خیانت همسر همسر از نظر روانشناسی، یکی از ترسناک ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای یک ازدواج رخ دهد، اما بدانید که قابل پیشگیری است. برای جلوگیری از آن، باید نگاهی دقیق و صادقانه به وضعیت فعلی رابطه خود بیندازید و به دنبال حل شکاف هایی باشید که می توانند در طول زمان بزرگ شوند و منجر به قطع ارتباط عاطفی و جسمی شما و همسرتان شوند.

اگر خیانت در رابطه شما رخ داده است و احساس می کنید هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید رابطه خود را از شکست باز دارید، جستجوی کمک حرفه ای از مشاوره روانشناسی ازدواج می تواند به شما کمک کند تا مسائل خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *