ravan

روابط زناشویی از نظر روانشناسی [20 راه تقویت ازدواج]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
روابط زناشویی از نظر روانشناسی

در روابط زناشویی از نظر روانشناسی، محافظت، پرورش و رشد یک ازدواج نیازمند تلاش است. بین برنامه های کاری، فرزندان و سایر تعهدات، گاهی اوقات حفظ زندگی مشترک غیرممکن به نظر می رسد. اگر می خواهید رابطه زناشویی خود را از شکست نجات دهید، اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که می توانید انجام دهید. در این مقاله به پایه‌های ازدواج موفق و نکاتی برای تقویت رابطه اشاره شده است.

روابط زناشویی از نظر روانشناسی

روابط زناشویی از نظر روانشناسی، مستلزم تفاهم زیاد از سوی هر دو همسر و میزان معینی از سازش است. شما باید علایق، شخصیت،ارزش‌ها و سبک زندگی شریک زندگی خود را در نظر بگیرید و در عین حال انتظار داشته باشید که او نیز چنین باشد. برای تقویت روابط زناشویی، زوج ها باید اطمینان داشته باشند که می خواهند برای تقویت ازدواج خود تلاش کنند. ازدواج تجربه‌ای ارزشمند است، به‌ویژه برای کسانی که پایه محکمی برای رابطه‌شان ایجاد کرده‌اند.

پایه‌های روابط زناشویی از نظر روانشناسی

۴ اصل اساسی برای یک رابطه زناشویی قوی و محکم وجود دارد. این پایه ها عبارتند از:

۱. تعهد

تعهد بخشی از روابط زناشویی از نظر روانشناسی است که امنیت و آرامش را فراهم می کند. در رابطه زناشویی متعد، زوج ها می توانند افکار، احساسات و خواسته های خود را آشکارا بیان کنند. تعهدی که به شریک زندگی خود می دهید تا نیمه دیگر او در زندگی باشد، تعهد بزرگی است.

یکی از نشانه های کلیدی تعهد در روابط زناشویی از نظر روانشناسی این است که فردی باشید که شریک زندگی شما هر روز به او نیاز دارد. وفادار باشید، ثابت قدم باشید و فردی باشید که شریک زندگی شما بتواند به قول شما تکیه کند.

۲. ارتباطات

ارتباط کلید روابط زناشویی از نظر روانشناسی است. ارتباط برقرار کردن بخش بسیار مهمی در روابط است که به معنای انتقال معانی از یک موجود یا گروه به دیگری از طریق استفاده از نشانه ها، نمادها و قواعد نشانه شناختی است. مهارت های ارتباطی برای همه آسان نیست. برخی از زوج ها باید سال ها روی تکنیک های ارتباطی خود کار کنند. اما با گذشت زمان، آنها قادر خواهند بود صریح تر و صادقانه تر با یکدیگر صحبت کنند.

۳. صبر

صبر توانایی تحمل یا مهار خود از واکنش در هنگام عصبانیت یا ناامیدی است. صبر در روابط زناشویی از نظر روانشناسی برای شکوفا شدن رابطه ضروری است. تا حدی که یکی از مهارت های مهم ازدواج است. صبر باعث ایجاد حس رضایت در خانواده می شود. اگر هر دو طرف با صبر و حوصله به صحبت های یکدیگر یا فرزندان خود گوش دهند، شانس بیشتری برای ادامه زندگی خانوادگی با ثبات وجود دارد.

۴. صمیمیت

صمیمیت در روابط زناشویی از نظر روانشناسی، بیان عمیق ترین و آسیب پذیرترین بخش های خودمان است که شامل امیدها، ترس ها، رویاها، افکار، احساسات و دردهای ما می شود. بیان این احساسات حساس برای همه ما دشوار است. صمیمیت واقعی برای تقویت یک ازدواج و شکوفایی آن ضروری است. بدون آن، ازدواج ممکن است به هم اتاق بودن و همزیستی معمولی تبدیل شود.

نیاز به صمیمیت در ازدواج به اندازه نیاز به عشق و اعتماد برای ایجاد یک رابطه سالم و رضایت بخش مهم است.

روابط زناشویی از نظر روانشناسی

مهمترین مشکلات زناشویی

برخی از مشکلات تقریبا در تمام روابط زناشویی از نظر روانشناسی مشترک‌اند. با شناخت این مسائل، شما و همسرتان می توانید به جای ناامیدی از آنها عبور کنید و به سمت یک زندگی شاد با هم حرکت کنید.

  • مسائل مالی
  • عدم صمیمیت
  • دوستان نامناسب
  • تقسیم کار در خانواده
  • تفاوت های فرزندپروری
  • اعتیاد
  • ارتباطات
  • تلاش برای تغییر یکدیگر
  • نابرابری قدرت
  • روزمرگی و کسالت
  • عدم رضایت در ابطه جنسی

راه های تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی

با نرخ فعلی طلاق بین 40 تا 50 درصد، بسیاری از زوج ها به دنبال راه هایی برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی هستند. با در نظر گرفتن این واقعیت و به امید کاهش این میزان آمار طلاق، راه‌هایی برای رابطه زناشویی وجود دارد. مهمترین آنها عبارتند از:

۱.روابط سمی را از بین ببرید.

یک رابطه سمی رابطه ای است که بیشتر از آنچه می دهد، درخواست دارد. این نوع روابط می تواند با اعضای خانواده، دوستان یا دیگرانی باشد که به طور منظم با آنها سروکار داریم. برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی باید برای پایان دادن به روابطی که دیگر برای شما یا ازدواجتان مفید نیست، هر کاری انجام دهید.

۲. به جای رقابت با یکدیگر به عنوان یک تیم کار کنید.

زندگی یک است و هیچ یک از ما قرار نیست از آن زنده بیرون بیاییم. بنابراین بهتر است به جای رقابت برای اینکه ببینیم چه کسی می‌تواند موقعیت‌های سخت را بهتر یا بیشتر دفع کند، به عنوان یک تیم با چالش‌های زندگی روبرو شویم.

۳. همسرتان را تشویق کنید. 

برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی، ابتدا لازم است که همسرتان احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. “کسی نمی تواند دیگری را دوست داشته باشد، مگر اینکه ابتدا خود را دوست داشته باشد.”  حتما به همسرتان یادآوری کنید که چقدر برای شما مهم است و به او بگویید که چگونه زندگی شما را راحت تر و شادتر می کند.

۴. برای همسرتان کارهای محبت آمیز انجام دهید.

همه ما دوست داریم که توسط عزیزانمان محبت دریافت کنیم و یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن اینکه به کسی اهمیت می‌دهیم، انجام کاری عاشقانه و محبت آمیز است. برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی، فیلم مورد علاقه همسرتان را پخش کنید، یک شاخه گل بخرید و …

۵. از زمان تنهایی خود لذت ببرید.

به عنوان یک انسان، گذراندن وقت به تنهایی یک ضرورت برای رسیدن به آرامش و وضوح است. برای بهبود روابط زناشویی از نظر روانشناسی، باید زمان زیادی را با همسرتان بگذرانید؛ اما فراموش نکنید که برای خودتان نیز وقت بگذارید.

۶. اگر می‌توانید یک حیوان به سرپرستی بگیرید.

حیوانات خانگی برای آوردن شادی به خانه معروف‌اند و حتی می توانند به تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی کمک کنند. سرپرستی از یک حیوان فرصتی برای دریافت و انتقال محبت و ایجاد فعالیت مشترک در خانواده است. اگر توانایی مراقبت از حیوان ندارید، این کار را نکنید.

۷. قرار عاشقانه داشته باشید.

یک قرار عاشقانه می تواند به سادگی صرف شام در یک رستوران، یک پیک نیک یا پیاده روی کوتاه آخر هفته باشد. قرارهای عاشقانه نه تنها به تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی کمک می کند، بلکه باعث استحکام یک دوستی به عنوان دو همسر می شود.

روابط زناشویی از نظر روانشناسی

۸. به علایق همسرتان اهمیت دهید.

اغلب اوقات در یک ازدواج، همسران تمایل دارند از فعالیت های متفاوت با یکدیگر لذت ببرند .سعی کنید دریابید که شریک زندگی شما از چه چیزهایی لذت می برد و سعی کنید در آنها شرکت کنید. شریک زندگی شما از این حرکت قدردانی می کند و همین کار را برای شما انجام می دهد.

۹. به زندگی جنسی خود اهمیت دهید.

“زندگی جنسی شاد” در نهایت یک کلید اساسی برای موفقیت روابط زناشویی از نظر روانشناسی است. هر دو همسر باید در اتاق خواب کاملاً راضی باشند و به امتحان کردن چیزهای جدید اهمیت دهند.

۱۰.  زمان‌های مختص صحبت کردن داشته باشید.

مهارت های ارتباطی خود را با اختصاص زمان مشخصی برای بحث های آزاد تقویت کنید. در زمان های مختص گفتگو، هیچ چیز صحبتی نیست و هر دو همسر توافق می کنند که فقط از کلماتی استفاده کنند که محبت آمیز باشد و هرگز توهین آمیز نباشد. گفتگوی آزاد مستلزم آن است که هیچ کس نمی تواند عصبانی یا ناراحت شود.

۱۱. در مورد تفاوت‌های کوچک استرس نداشته باشید.

صرف نظر از اینکه شما و شریک زندگی تان چقدر یکدیگر را دوست دارید، در زندگی مشترک متوجه می شوید که در مورد چیزهای احمقانه و بی اهمیت با هم مشاجره می کنید.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که تجربه زن و شوهر از استرس کلی روزانه با تعارضات زناشویی بیشتر در همان روز مرتبط است و در روزهایی که هر دو همسر سطوح بالایی از استرس را تجربه می کنند، تعارض بیشتر خواهد بود. کنار گذاشتن استرس بیش از حد یکی از بهترین راه ها برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی است.

۱۲. خاطرات را با هم مرور کنید.

یادآوری خاطرات با هم می تواند به شما کمک کند تا دوباره به هم متصل شوید و به یاد بیاورید که چرا عاشق هم شده اید. یادآوری روزهای خوب یکی از بهترین راه‌ها برای بازگرداندن عشق به یک رابطه و تقویت یک ازدواج است.

۱۳. مسئولیت کارهای خود را بپذیرید.

شما نمی خواهید در رابطه ای باشید که یکی از طرفین همیشه طلبکار و حق به جانب است. در ازدواج برنده شدن معنایی ندارد. برای بهبود روابط زناشویی از نظر روانشناسی ، باید به اشتباهات اعتراف کرد، باید پذیرفت، عذرخواهی کرد و برای اصلاح اشتباهات از شریک زندگی کمک خواست.

۱۴. گذشته را رها کنید.

اگر سال ها پیش اتفاقی افتاده است، امروز آن را مطرح نکنید. بهتر است به موضوع امروز ازدواج خود توجه کنید. بخش اساسی هر ازدواج این است که بتوانیم یکدیگر را ببخشیم و ادامه دهیم. برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی باید بیشتر روی زمان حال تمرکز کنید و گرفتار موارد گذشته نشوید.

۱۵. لذت ببرید.

زندگی می تواند چالش برانگیز، پرمشغله و پر از استرس باشد. با وجود همه این نشیب‌ها، مهم است که زمان و مکانی را در رابطه خود برای تفریح ​​و لذت بردن از زندگی ایجاد کنید.

۱۶. به همسرتان توجه کنید.

برای بهبود روابط زناشویی از نظر روانشناسی، توجه مثبت و بی قید و شرط به شریک زندگی خود نشان دهید؛ تا او بداند که عشق شما به شرایط بستگی ندارد. این کار به شریک زندگی شما اجازه می دهد تا برای به اشتراک گذاشتن هر چیزی با شما احساس امنیت کند، حتی اگر بداند که شما آن را دوست ندارید.

روابط زناشویی از نظر روانشناسی

۱۷. در مورد رابطه جنسی صحبت کنید.

فقط رابطه جنسی نداشته باشید، بلکه در مورد آن صحبت کنید. در مورد الگوها، دوست داشتن ها، دوست نداشتن ها، خواسته ها، فانتزی ها و … صحبت کنید. یک مطالعه، ارتباط واضحی بین استفاده از اصطلاحات جنسی، به ویژه اصطلاحات عامیانه، و رضایت و صمیمیت از رابطه نشان داده است.

۱۸. نیازهای یکدیگر را برآورده کنید.

همیشه انعطاف پذیر باشید؛ تغییر در همه روابط زناشویی از نظر روانشناسی رخ می دهد. بپذیرید که همیشه نمی‌توانید همه چیز را به روش خود انجام دهید، قرار نیست همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود. باید منعطف باشید تا بتوانید نیازهای یکدیگر را برآورده کنید.

۱۹. یاد بگیرید چگونه تعارضات را مدیریت کنید.

در همه ازدواج‌ها، برخی از تعارضات وجود دارد که ممکن است هرگز نتوانید آنها را حل نکنید، اما می توانید با ارائه راه حل های قابل قبول، سازش، موافقت با مخالفت و رها کردن، مدیریت آنها را یاد بگیرید .اگر در مدیریت تعارضات زناشویی مشکل دارید، بدون شک مشاوره روانشناسی زناشویی می‌تواند به شما کمک کند.

۲۰. خودتان را دوست داشته باشید.

برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی، قبل از اینکه دیگری را دوست داشته باشید، ابتدا باید خودتان را دوست داشته باشید. شما نمی توانید چیزی را که ندارید، به دیگران بدهید. مراقب نحوه گذراندن وقتتان باشید، به رژیم غذایی خود اهمیت دهید و از افراد سمی دوری کنید.

نتیجه گیری

حتی بهترین ازدواج‌ها نیز کامل نیستند. برای تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی، رشد بسیاری از مهارت ها مورد نیاز است. مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی، برنامه ریزی، حل مسئله، مذاکره، تدبیر، قابلیت اطمینان و مهارت های فرزندپروری. وقتی همه این عناصر با هم ترکیب می شوند، آنچه به دست می آید یک ارتباط عمیق است. نکات ذکر شده در مقاله را امتحان کنید و تمام تلاش خود را برای تقویت یک ازدواج و ایجاد پیوندی با شریک زندگی خود به کار بگیرید. اگر در این مسیر به کمک نیاز داشتید، از مشاوره روانشناسی ازدواج کمک بگیرید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *