ravan

مشاوره روانشناسی آنلاین [10 مزیت مشاوره آنلاین]

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
مشاوره روانشناسی آنلاین

هدف از مشاوره روانشناسی آنلاین کمک به افراد برای غلبه بر مشکلات حال و‌ آینده است. در دوران اخیر، تغییرات اجتماعی سریع همراه با افزایش سطوح رقابت و استرس ناشی از صنعتی شدن و شهرنشینی منجر به مشکلات متنوعی شده است. برای اکثر مردم سرعت تغییر در نتیجه سبک زندگی مدرن ناسالم بسیار سریع و استرس زا بوده و مشکلات جدی سازگاری را ‌ایجاد می‌کند. مشاوره راهی موثر برای افرادی است که مشکلات، احساسات یا افکاری دارند که نمی‌توانند از عهده آن‌ها برآیند یا مدیریتشان کنند. انواع مختلفی از مشاوره وجود دارد که در زمینه‌های مختلف سلامت روان می‌توان به کمک گرفت. در ادامه به مشاوره روانشناسی آنلاین، زمینه‌ها، مزایا و معایب این روش اشاره شده است.

مشاوره روانشناسی آنلاین

مشاوره آنلاین، خدمات بهداشت روان حرفه‌ای است که از طریق اینترنت ارائه می‌شود. ‌این خدمات عموماً از طریق دوربین‌های وب، چت یا کنفرانس‌‌های ویدئویی ارائه می‌گردند. با افزایش فناوری، قابلیت‌ها و مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین نیز افزایش یافته است. در طول جلسات آنلاین، شما با درمانگران حرفه‌ای و مربیان با تجربه ملاقات خواهید کرد.

برخلاف درمان حضوری، مشاوره آنلاین به شما ‌این امکان را می‌دهد تا با استفاده از هر دستگاهی که به‌ اینترنت متصل است، مانند رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند با یک درمانگر یا مشاور دارای مجوز ارتباط برقرار کنید. همچنین کیفیت و اثربخشی مشاوره روانشناسی آنلاین با مشاوره حضوری برابر است.

مشاور روانشناسی آنلاین در چه زمینه‌هایی کمک می‌کند؟

مشاوره روانشناسی آنلاین در اغلب مشکلات مربوط به سلامت روان یا توسعه فردی (به جز موارد اورژانسی و حاد) اثربخش است. مهمترین زمینه‌های مشاوره آنلاین عبارتند از:

  • مشاوره تحصیلی
  • مدیریت خشم
  • مشکلات رفتاری
  • مشاوره شغلی
  • زوج‌درمانی
  • مشاوره روانشناسی کودک
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره قبل از ازدواج
  • درک و مقابله با اعتیاد
  • درمان علائم افسردگی و اضطراب
  • تشخیص و درمان اختلال طیف اوتیسم  (ASD)
  • حمایت از افراد مبتلا به زوال عقل
  • کمک به کاهش وزن یا داشتن یک سبک زندگی سالم
  • پرداختن به مشکلات در افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی
  • تشخیص و درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی  (ADHD)
  • مقابله با مشکلات خواب

و هر احساس، تعارض یا افکاری که شما را آزار می‌دهند، زندگیتان را مختل کرده‌اند یا نیاز به بهبود و مدیریت دارند.

مشاوره روانشناسی آنلاین

مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین

اگر فردی هستید که برای حفظ سلامت روان یا مدیریت بحران‌های عاطفی و روحی نیاز به کمک دارید، مشاوره روانشناسی آنلاین یکی از بهترین راه‌حل‌هایی است که می‌توانید در نظر بگیرید.

اثربخشی مشاوره روانشناسی آنلاین در مقایسه با درمان سنتی به سرعت در حال افزایش است؛ ضمن آن که بسیاری از محدودیت‌های مشاوره حضوری را نیز ندارد. دلایل زیادی وجود دارد که مشاوره آنلاین به اولین انتخاب افراد تبدیل می‌شود، از جمله راحتی، دسترسی و بسیاری موارد دیگر. در ادامه به مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین اشاره شده است:

۱. دسترسی آسان

یکی از مزایای قابل توجه مشاوره روانشناسی آنلاین دسترسی آسان است. فرقی نمی‌کند سن و جنسیت شما چیست، در شهر یا روستا زندگی می‌کنید یا برنامه زندگی شلوغی دارید. همه افراد در هر مکان، زمان و موقعیتی می‌توانند به وسیله یک تلفن همراه از خدمات مشاوره آنلاین بهره‌مند شوند.

۲. طرح‌‌های مقرون به صرفه

در برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت روان و مشاوره روانشناسی آنلاین، ممکن است طرح هایی تعریف شده باشند که هزینه مشاوره آنلاین کمتر از مشاوره سنتی یا حضوری باشد. حتی اگر هزینه ویزیت مشاوره آنلاین با مشاوره حضوری یکسان بود، با صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت و آمد، همچنان مشاوره آنلاین مقرون به صرفه‌تر است.

۳. راحتی بیشتر

مشاوره روانشناسی آنلاین هم برای مراجعه‌کننده و هم درمانگر مفید است. ‌مشاوره آنلاین استرس ناشی از برنامه ریزی قرار ملاقات با یک درمانگر را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید، از مشاوره آنلاین بهره‌مند شوید. همچنین از آنجایی که شما کنترل محیط خود را در دست دارید، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که جلسه مشاوره را تا حد امکان راحت برگزار کنید. دما، صندلی و نور مناسب زمینه را فراهم می‌کنید تا حمایت درمانی شما به گونه‌ای انجام شود که احساس خوبی داشته باشید. راحت بودن در جلسه و داشتن یک تجربه شخصی می‌تواند به شما کمک کند روی کاری که باید انجام دهید تمرکز بهتری داشته باشید.

۴. کاهش اضطراب و خجالت اجتماعی

برای کسانی که دچار اضطراب یا خجالت اجتماعی هستند، مشاوره روانشناسی آنلاین بهترین راه برای کاهش این اضطراب‌هاست. با یک مشاوره آنلاین، شما می‌توانید استرس، تجربیات، مشکلات و بحران‌هایی را که با آنها روبرو هستید را به راحتی و بدون مراجعه به دفتر مشاور حل کنید.

۵. افزایش صداقت

تحقیقات نشان داده‌ است که در مشاوره روانشناسی آنلاین، معمولاً افراد در مورد مشکلات و احساسات خود صریح و واضح‌تر صحبت می‌کنند. در نتیجه در جلسات مشاوره آنلاین خجالت یا ترس از قضاوت در شما کاهش می‌یابد و آشکارا صحبت خواهید کرد. 

۶. ‌ایمنی بیشتر

ایمنی و سلامتی در دنیای امروز و پس از پاندمی کرونا اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. اغلب مردم ترجیح می‌دهند برای حفظ سلامتی، تنها مواقعی از خانه خارج شوند که ناچاراند. مشاوره روانشناسی آنلاین به شما کمک می‌کند که بدون خروج از خانه به سلامت روان خود کمک کنید. 

۷. انعطاف پذیری بیشتر

یکی از بزرگترین مزایای خدمات مشاوره آنلاین سطح بالای انعطاف پذیری است. افزایش توانایی انتخاب از بین تاریخ‌‌ها و زمان‌‌های مختلف یک مزیت فوق‌العاده است که در درمان حضوری کمتر دیده می‌شود. همچنین در تنظیم قرارهای ملاقات فوری بسیار کابردی است.

۸. تنوع بیشتر

در مشاوره آنلاین، افراد مجموعه وسیع تری از مشاوران و مراکز ارائه دهنده خدمات روان را برای انتخاب دارند. شما هر کجای دنیا که زندگی کنید، می‌توانید با مشاور مورد نظر خود جلسه داشته باشید. این مزیت برای مهاجرانی که دور از وطن هستند و نیاز به درمان با مشاور هم‌زبان خود دارند نیز فوق‌العاده است.

۹. مناسب برای مناطق دور

کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، ممکن است به هیچ شکل دیگری از درمان بهداشت روانی دسترسی نداشته باشند. مشاوره آنلاین دسترسی به درمان سلامت روان را برای افراد ساکن روستا یا مناطق دور آسان می‌کند.

۱۰. مناسب برای افراد با محدودیت‌های فیزیکی

برای دسترسی به جلسات مشاوره حضوری، تحرک می‌تواند مشکل بزرگی باشد. مشاوره روانشناسی آنلاین امکان دسترسی افراد ناتوان حرکتی یا مسن را به راحتی فراهم می‌کند.

افرادی که به دلایل مختلف مانند بیماری جسمی ‌یا روانی قادر به ترک خانه خود نیستند، ممکن است درمان آنلاین را جایگزین مفیدتری برای روان درمانی حضوری بدانند.

مشاوره آنلاین

معایب مشاوره روانشناسی آنلاین

در حالی که درمان آنلاین به طور بالقوه می‌تواند برای افراد در موقعیت‌‌های خاص بسیار مفید باشد، اما بدون عیب نیز نیست. در مورد اندکی مشاوره آنلاین می‌تواند گزینه مناسبی نباشد. این موارد عبارتند از:

۱. عدم پاسخگویی به شرایط بحرانی

از آنجایی که درمانگران آنلاین از مراجع فاصله دارند، پاسخ سریع و مؤثر در زمان وقوع بحران برای آن‌ها دشوار است‌. اگر مراجع افکار خودکشی داشته یا دچار یک تراژدی شخصی شده باشد، ارائه کمک مستقیم برای درمانگر ممکن است دشوار یا حتی غیرممکن باشد. اگر افکار خودکشی دارید یا یکی از عزیزان شما در معرض خودکشی است، با اورژانس تماس گرفته یا فورا به مرکز ارائه خدمات سلامت روان مراجعه کنید.

۲. عدم پاسخگویی به بیماری‌های روانی جدی

مشاوره روانشناسی آنلاین می‌تواند برای موقعیت‌‌های مختلف مفید باشد، اما نه برای افرادی که نیاز به درمان نزدیک و مستقیم یا مداخله حضوری دارند. برای مثال، اگر اعتیاد جدی دارید یا علائم شدیدتر و پیچیده‌تری از یک بیماری روانی را تجربه می‌کنید، درمان آنلاین ممکن است توصیه نشود؛ مگر‌ اینکه سایر درمان‌‌ها یا مشاوره روانشناسی حضوری نیز در برنامه شما نقش داشته باشند. دامنه درمان آنلاین می‌تواند محدود باشد، بنابراین ممکن است برای موقعیت‌های پیچیده‌تر موثر نباشد.

۳. نادیده گرفته شدن زبان بدن

اگر از مشاوره روانشناسی آنلاین متنی یا تلفنی بهره می‌گیرید، درمانگر شما نمی‌تواند حالات چهره، سیگنال‌های صوتی یا زبان بدنتان را ببیند. ‌این سیگنال‌‌ها اغلب می‌توانند کاملاً گویا باشند و تصویر واضح‌تری از احساسات، افکار، حالات و رفتار‌های شما را به درمانگر ارائه دهند. در نتیجه ممکن است درمانگر برای تشخیص و درمان با کمبود اطلاعات مواجه شود. اگر مشاوره آنلاین را انتخاب می‌کنید، سعی کنید که جلسات را با تماس تصویری برگزار کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که دریافتیم مشاوره روانشناسی آنلاین به روش‌های مختلف به مراجعان با توجه به نیاز‌های آن‌ها کمک می‌کند. انواع مختلفی از مشاوره توسط درمانگران ارائه می‌شود. رایج ترین انواع درمان‌ها عبارتند از: مشاوره ازدواج و خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره توانبخشی، مشاوره تحصیلی، مشاوره سوء مصرف مواد و … بنابراین در هر زمینه‌ای که نیاز به کمک دارید، فقط کافی است مشاور مناسب خود را پیدا کنید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *