ravan

چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

 فهرست مطالب

  •  چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟
  •  3 دلیل رایجی که بیشتر افراد به خاطر آنها به روانشناسان مراجعه می کنند.
  •  افسردگی
  •  علائم افسردگی
  •  5 دلیل رایج افسردگی
  • ترس های مداوم و شدید به چیزی (فوبیا)
  •  3 نوع رایج فوبیا
  •  اعتیاد 

 

چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

مدتی پیش درجمع خانواده نشسته بودم، بحث به جایی کشیده شد که چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند.

آن زمان من در یکی از موقعیت های سخت زندگی خود بودم که شدیدا نیاز داشتم با یک روانشناس صحبت کنم، ولی با حرف هایشان، مانند آن که افرادی به روانشناس مراجعه می کنند که دیوانه باشند…یا روانشناس کمک کننده نیست و صرفا فرد، وقت و پول خود را هدر داده است؛ کاملا فکر مراجعه به روانشناس را کنار گذاشتم.

آن موقع بیش از حد دوست داشتم فردی، کتابی و یا حتی مقاله ای باشد که این طرز فکر را عوض کند. شروع کردم به تحقیق کردن، برای کمک به خود و اطرافیانم که همچون من دچار این واکنش ها شده اند.

 

3 دلیل رایجی که بیشتر افراد به خاطر آنها به روانشناسان مراجعه می کنند:

 

گوشه گیری (افسردگی)

افسردگی یک اختلال است که وقتی خدایی نکرده دچار آن شویم، ما را از انجام کارهای روزمره خود وامی دارد و زندگی طبیعی را مختل می کند. برای اینکه متوجه شویم به افسردگی مبتلا شدیم، باید علائم افسردگی را بشناسیم.

 

علائم افسردگی

در بیشتر موارد بررسی شده وقتی به افسردگی مبتلا شویم، دچار ناراحتی مداوم و عمیق، پوچی و ناامیدی، عصبانیت بیش از حد، از دست دادن اشتها، پرخوری یا کم خوری، خواب زیاد و یا خواب کم و بی خوابی، خستگی مفرط، احساس بی ارزشی، فکر به خودکشی یا آسیب زدن به خودمان و درد های فیزیکی می شویم.

حدودا همه ما در طول زندگی گاهی به دلایلی با این احساسات و چالش ها مواجه می شویم و این گاهی طبیعی است، اما وقتی باید به فکر مراجعه به روانشناس باشید که حداقل پنج مورد از علائمی که گفته ام را در بیش از دو هفته داشته باشید.

 

5 دلیل رایج افسردگی

 

1- طلاق، جدایی:

تحقیقات روانشناسان نشان داده پس از جدایی، مردان و زنان دچار احساسات و فشارهای روانی می شوند که باعث ناامیدی و اضطراب و افسردگی آن ها می شود.

مردان به دلیل خصوصیت ذاتی آنها که احساساتشان را بروز نمی دهند و دربیشتر موارد درون خود می ریزند، بیشتر درمعرض افسردگی و حتی سکته و مرگ زودرس هستند؛ درحالی که با این وجود جامعه مردان به روانشناسان کمتر مراجعه می کنند.

 

2- ازدست دادن یا فقدان عزیزان:

گرچه مرگ یک اتفاق و حق طبیعی افراد است، اما انسان ها با مواجهه با مرگ عزیزان خود احساس اندوهگین بودن می کنند. این احساس تا حدودی طبیعی و حق آنهاست و درطول مدت زمان کاهش پیدا میکند، اما هنگامی که فرد پس از مرگ یکی از عزیزانش در طولانی مدت احساس غم کند و از کمک دیگران سرباز زند، می تواند نشان دهنده افسردگی باشد.

چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

3- موقعیت های استرس زا:

همه ما در طول زندگی حداقل با یکی از موقعیت های استرس زا مواجه شده ایم، برای مثال تغییر شغل، مشکلات مالی، بیماری و… که در برخی موارد تاثیرات منفی روی روح و روان ما گذاشته اند. در این مواقع خود من خیلی دوست داشتم با فردی که تخصص دارد و می تواند کمک کننده باشد صحبت کنم.

 

4- تنهایی:

تنهایی و افسردگی رابطه مستقیمی باهم دارند. فردی که خود را دور از اجتماع و خانواده نگه می دارد، دچار افسردگی می شود و از آن سو فردی که دچار افسردگی است، از اجتماع و افراد دوری  می کند. انسان برای سلامت روان خود به معاشرت با دیگران نیاز دارد.

چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

5- مشکلات خانوادگی:
الف) والدینی که خود افسردگی دارند:

تربیت و رشد فرزندان وابسته به خانواده آن ها می باشد که در این تربیت، والدین نقش موثرتری دارند.

حال فرض کنید در خانواده ی شما که یکی از والدین افسردگی دارد (البته خدانکند) چه تاثیری روی شما می گذارند؟ بدیهی است که وقتی یک فرد از خانواده مبتلا به افسردگی باشد، خانواده با تنش های روانی و عاطفی مواجه می شود و اگر این فرد یکی از والدین باشد، درجنبه های مختلف بر فرزندان تاثیر می گذارد.

یکی از مثال های بارز آن ژنتیک است که در صورت افسردگی والدین، فرزندان، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند.

 

ب) تنش و خشونت در خانواده:

احتمال بسیاری دارد، فرزندانی که در خانواده شاهد دعوا، فحاشی و توهین های مداوم هستند و در خانواده از آن ها حمایت نمی شود، مبتلا به افسردگی شوند.

 

ج) کمال گرایی:

تا کنون با چند خانواده مواجه شده اید که از فرزندان خود بیش از توانایی آنها انتظار دارند؟

والدین کمال گرا (باعرض تاسف، خود من هم کمال گرا تربیت شدم) باعث ایجاد استرس و اضطراب در فرزندان خود می شوند. چرا که با درک نکردن فرزندان و نشناختن تواناییشان، انتظاراتی از آنها دارند که فرد را دچار اضطراب و در نهایت افسردگی می کند.

 

ترس های مداوم و شدید به چیزی (فوبیا)

 

یکی از پاسخ های مهم به سوال چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند، افراد مبتلا به فوبیا است. فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است. فرد نسبت به چیزهایی مانند اشیا، حیوانات و.. هراس شدید و غیرمنطقی دارد.

شاید برایتان سوال پیش آمد که فرق ترس و فوبیا چیست؟ در فوبیا فرد بیشتر هراس آن را دارد که با آن چیز مواجه شود و در صورت مواجه با آن دچار وحشت زدگی شدید می شود؛ درحالی که ترس واکنشی کوتاه و سریع نسبت به آن چیزی است که با آن مواجه شده است.

افرادی که در مواجه با منبع فوبیای خود دچار علائم شدید می شوند، جزو آن افزادی هستند که نیاز به روانشناس دارند. چرا که فوبیا در موارد شدید باعث تپش قلب، حالت تهوع، حس خفگی، تنگی نفس و…می شود.

چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

3 نوع رایج فوبیا

 

1- آراکنوفوبیا (ترس از عنکبوت):چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

شایع ترین نوع فوبیا است. فرد هنگامی که عنکبوت می بیند، دچار وحشت زدگی شدید یا حملات پانیک (هجوم ناگهانی ترس بسیار فراوان) می شود.

 

2- آکروفوبیا (ترس از ارتفاع): ترس از ارتفاع

افرادی که دچار این فوبیا هستند از مکان هایی که ارتفاع دارند مانند پل ها، کوه ها و برج ها دوری می کنند. آن ها با قرار گرفتن در ارتفاع عموما دچار سرگیجه، تنگی نفس، یا احساس اینکه می‌ خواهند بمیرند، می شوند.

 

3- اروفوبیا (ترس از پرواز): ترس از هواپیما

این دسته از افراد از مسافرت با هواپیما به شدت هراسان هستند. حدود هفت درصد از افراد جهان مبتلا به این فوبیا می‌باشند. ناگفته نماند که اروفوبیا مرتبط با بعضی از فوبیاها نظیر آکروفوبیا است.

 

اعتیادچه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟

برخی از افراد بعد از ناکامی هایی که در زندگی تجربه می کنند به اعتیاد آورها روی می‌ آورند؛ پژوهش ها نشان از آن دارند که اعتیاد نه تنها باعث تسکین فرد نمی شود، بلکه طی مدتی باعث افسردگی و یا تشدید آن می گردد. درمان افسردگی افراد معتاد دشوار است؛ چرا که اعتیاد و افسردگی بر هم اثر مستقیم دارند.

اطلاعات روانشناسان نشان می دهد، افراد معتاد به مواد مخدر، بیشتر در معرض افسردگی هستند. سالانه حدود 50000 نفر در ایران جان خود را به خاطر مصرف مواد مخدر از دست می دهند.

چه افرادی به روانشناسی نیاز دارند؟

سخن آخر

اگر بخواهیم به سوال چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند، به طور کلی پاسخ دهیم، باید بگوییم، کار روانشناس مواجهه با مشکلاتی است که حدود بیست درصد از جامعه به آن دچار هستند و صرفا افرادی که دیوانه اند یا مشکلات جدی دارند به او مراجعه نمی کنند.

تحقیقات نشان داده است که مشاوره های روانشناسی در خیلی از موارد، مانند مواردی که نام بردیم موثر و حائذ اهمیت می باشد.

امیدوارم در زندگی تا جای ممکن از مشکلات نام برده شده به دور بوده و در این موارد به روانشناس نیاز نداشته باشید، اما اگر شما نیز جایی احساس کردید، مراجعه به یک روانشناس خوب، می تواند کمک کند، برای سلامتی خود و اطرافیانتان هم که شده هرگز از آن دوری نکنید.

راستی اگر شما نیز در پاسخ به سوال [چه کسانی به روانشناسی نیاز دارند؟] اطلاعاتی داشتید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *